Lördag igen.
Mer foto av Lars-Olov Remstam och andra fotograferande och skrivande gävlebor finner du på Gävledraget. http://www.gavledraget.com/
I dag är det lördag 27 juni 2020 och
så illa för gubbstruttens antagonister att han fortfarande lever varför han härmed
be alla dessa rövslickare, maktmissbrukare och fårskallar som ödmjukast om
ursäkt för att han existererar. Men så illa alltså är fallet så kliver han upp
i ottan och tar betablockerare och ger Twix påfyllning varefter han går och
lägger sig och sover en stund till och därefter kliver han upp och påbörjar
dagens agendamed att släppa ut Twix i löplinan och koka te och dricka det med
en bulle som tilltugg.
Föga förvånande så blir bekantskapen
med datorn och webben nästa punkt på dagordningen och han surfar några timmar
innan han tycker det är dags att ta en eftermiddagstupplur. Det är varmt ute i
dag, men något svalare än under gårdagen och nu har han ju parasollet som ger
lite skugga och därav följande svalka och efter tuppluren så grillar han korv
och Twix får komma ut igen och serveras räkor i den rostfria skålen på
trädäcket, men då hon är lika slö som sin husbonde så är intresset av
delikatesserna begränsat.
Vid surfandet i dag så tittar
gubbstrutten vidare på en serie om diktatorers hustrur som är ett intressant
historiskt dokument och många gånger så har hustrurna varit ännu värre än sina
män och fungerat som deras grå eminenser.
Historia tillhör gubbstruttens favoritämnen
liksom geografi och de ämnena hade gubbstrutten toppbetyg i under skoltiden.
Den sakrala och den profana makten har
en tendens att liera sig med varandra och den bästa propagandan för religionskritik
är att granska hur religiösa makthavare lierat sig med politiska ledare och
betett sig mycket illa som till exempel hur katolska kyrkan i Spanien lierade
sig med Franco. Men i Latinamerika har vi sett en annan sida av den katolska kyrkan,
befrielseteologerna som definitivt stått till vänster på den ideologiska skalan
och tagit proletariatets parti mot överheten.
Men hur som helst så växte
gubbstrutten upp i en fanatisk frikyrklig miljö och föräldrarna tillhörde
missionskyrkan som numera har fusionerats med metodistkyrkan och baptistkyrkan
till Equmeniakyrkan. Dessa är förhållandevis moderata samfund och inte så
extrema som Pingstkyrkan, Pivets ord, Mormonerna eller Jehovas vittnen för att
ta några exempel. Men ändå så var föräldrarna extremister och utifrån sin tro
kunde de uttrycka sig nedsättander om individer som inte delade deras tro och
det fanns även en rivalitet mellan olika samfund inom kristendomen.
Gubbstruttens farsa var så påläst i
Bibeln att om man läste ett citat ur den så kunde han svara exakt var det stod
och varje kväll läste han bibeln efter en liten handbok som hette dagens lösen
som påbjöd vilken bibeltext som skulle lösasför dagen. Och så var edert
aftonbön knäböjande vid sängen och bordsbön
och svordomar och diverse annat mindre rumsrent språkbruk var tabu i
hemmet.
Under en period var gubbstruttens
farsa ordförande i mi8ssionsförsamlingen hemma i Grimsås och allt i hemmet
kretsade kring religionen. När det handlade om kvinnoprästfrågan så hänvisade
gubbstruttens farsa till Paulus som sa att kvinnan tige i församlingen. Men
samtidigt så var de fria kyrkorna en befogad revolt mot det religionsmonopol
som Statens gudstjänstverk utövade och det beskriver Vilhelm Moberg utmärk i
sin utvandrarsvit som valdes till århundradets svenska litterära verk för snart
tjugoett år sedan. Frikyrkorna tillsammans med arbetarrörelsen och
nykterhetsrörelsen uträtta storverk i sin kamp mot allt alkoholmissbruk i
landet, men makt korrumperar och både frikyrkorna och arbetarrörelsen har visat
emellanåt att dagens förtyckta är morgondagens förtryckare.
Men vi har i dag fått ett mer
sekulariserat samhälle och det är gubbstrutten en varm anhängare av och han
anser att det är fel att yttra sig om någon gud existerar, för om så är fallet
eller ej beror helt på vilket gudsbegrepp det är frågan om. Bland i dag kända
gudsbegrepp så finns det inget som gubbstrutten anser vara trovärdigt och han
besöker bara kyrkor som turist om de är historiskt intressanta som till exempel
Västerås domkyrka eller Vreta Klosters kyrka som är mycket sevärda.
Dessutom så besöker han kyrkor i
samband med begravningar, men deltar då aldrig i att sjunga religiösa texter i
samband med ritualen då han inte tror på deras innebörd och han är överens med
kristendomen om att dt är fel att ljuga och att ljuga i en kyrka är en hädelse strikt
teologiskt. Barndop går han aldrig på då det är en ritual som innebär att
barnet tas upp i den kristna försmalingen.
Bröllop kan han gå på om det handlar
om att de som gifter sig kan läsa trosbekännelsen utan att ljuga, men att
inleda ett formaliserat parförhållande med att ljuga inför vigselförrättaren
och gästerna anser han vara att gå in i ett åktenskap som inleds med
förljugenhet och det är liksom ingen bra start på det hela.
Gubbstrutten anser för övrigt att det är
upp till alla och envar hur de vill inrätta sina liv beträffande intima
relationer till medmänniskor och var och en ska få välja utan påbud av
samhällets lagar och eller konventioner.
I dagens Aftonbladet så tar Tommy
Körberg till orda och kritiserade kollegor som tagit emot kulturstöd i
coronatider och han hakar därmed på Jack Vreeswijk som även han yttrat sig i frågan.
Vad det handlar om är att det är omoraliskt att ta emot bidrag för den som har
miljontillgångar i sina egna bolag som de kan ta ut pengar från i dåliga tider
och gubbstrutten håller med om den åsikten.
I Uddevalla har frivilligorganisationer
fortsatt att söka efter Wilma Anderssons kropp och vad har man då att gå efter?
Man måste utgå rån att kvarlevorna dumpats på en plats som gärningsmannen och
dennes eventuella kumpaner haft tillträde till och som dessutom är lämplig för
ändamålet. Det kräver i praktiken körväg där den bil som den misstänkte kunde
ta sig fram och att platsen ligger så offside att man kan gräva ner en kropp
där utan publik. I praktiken en skogsväg som slutar med en vändplan.
Vad man kan börja med är att kontrollera
alla vägbommar till sådana vägar i grannskapet och om någon fått låset
uppbrutet och har men dessutom även misstankar om vem som kan varit med om att
frakta kroppen dit så kan man spåra mobiltrafiken.
Försvarsadvokaten säger att domen ska
överklagas och strikt juridiskt så är det rätt då det inte gått att fastställa
hur hon dog, bara att hon de facto är död och att huvudet avlägsnats från
resten av kroppen. Men däremot så har man ingen entydig rättsmedicinsk analys
av hur hon dog och man vet inte heller om hur kroppen sedan styckades, men det
finns anledning att tro att den
styckade i delar som kunde föras ut från brottsplatsen utan att väcka onödig uppmärksamhet.
Även om tro räcket för att bygga Uppsala Domkyrka så räcker den inte i
juridiken, utan där krävs det mer på fötterna för att få en fällande dom som
vinner laga kraft och det här fallet kommer domen alltså inte att avgöras i
första instans, utan den kommer gå upp i hovrätten och kanske till och med i
Högsta domstolen om de beviljar prövningstillstånd, vilket kräver att den ska
ha prejudicerande verkan.
Därefter ska gubbstrutten avsluta dagens inlägg med sina nya gävliga bilder!
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar