Lördag igen.

Mer foto av Lars-Olov Remstam och andra fotograferande och skrivande gävlebor finner du på Gävledraget. http://www.gavledraget.com/






I dag är det lördag 27 juni 2020 och så illa för gubbstruttens antagonister att han fortfarande lever varför han härmed be alla dessa rövslickare, maktmissbrukare och fårskallar som ödmjukast om ursäkt för att han existererar. Men så illa alltså är fallet så kliver han upp i ottan och tar betablockerare och ger Twix påfyllning varefter han går och lägger sig och sover en stund till och därefter kliver han upp och påbörjar dagens agendamed att släppa ut Twix i löplinan och koka te och dricka det med en bulle som tilltugg.

Föga förvånande så blir bekantskapen med datorn och webben nästa punkt på dagordningen och han surfar några timmar innan han tycker det är dags att ta en eftermiddagstupplur. Det är varmt ute i dag, men något svalare än under gårdagen och nu har han ju parasollet som ger lite skugga och därav följande svalka och efter tuppluren så grillar han korv och Twix får komma ut igen och serveras räkor i den rostfria skålen på trädäcket, men då hon är lika slö som sin husbonde så är intresset av delikatesserna begränsat.

Vid surfandet i dag så tittar gubbstrutten vidare på en serie om diktatorers hustrur som är ett intressant historiskt dokument och många gånger så har hustrurna varit ännu värre än sina män och fungerat som deras grå eminenser.

Historia tillhör gubbstruttens favoritämnen liksom geografi och de ämnena hade gubbstrutten toppbetyg i under skoltiden.

Den sakrala och den profana makten har en tendens att liera sig med varandra och den bästa propagandan för religionskritik är att granska hur religiösa makthavare lierat sig med politiska ledare och betett sig mycket illa som till exempel hur katolska kyrkan i Spanien lierade sig med Franco. Men i Latinamerika har vi sett en annan sida av den katolska kyrkan, befrielseteologerna som definitivt stått till vänster på den ideologiska skalan och tagit proletariatets parti mot överheten.

Men hur som helst så växte gubbstrutten upp i en fanatisk frikyrklig miljö och föräldrarna tillhörde missionskyrkan som numera har fusionerats med metodistkyrkan och baptistkyrkan till Equmeniakyrkan. Dessa är förhållandevis moderata samfund och inte så extrema som Pingstkyrkan, Pivets ord, Mormonerna eller Jehovas vittnen för att ta några exempel. Men ändå så var föräldrarna extremister och utifrån sin tro kunde de uttrycka sig nedsättander om individer som inte delade deras tro och det fanns även en rivalitet mellan olika samfund inom kristendomen.

Gubbstruttens farsa var så påläst i Bibeln att om man läste ett citat ur den så kunde han svara exakt var det stod och varje kväll läste han bibeln efter en liten handbok som hette dagens lösen som påbjöd vilken bibeltext som skulle lösasför dagen. Och så var edert aftonbön knäböjande vid sängen och bordsbön  och svordomar och diverse annat mindre rumsrent språkbruk var tabu i hemmet.

Under en period var gubbstruttens farsa ordförande i mi8ssionsförsamlingen hemma i Grimsås och allt i hemmet kretsade kring religionen. När det handlade om kvinnoprästfrågan så hänvisade gubbstruttens farsa till Paulus som sa att kvinnan tige i församlingen. Men samtidigt så var de fria kyrkorna en befogad revolt mot det religionsmonopol som Statens gudstjänstverk utövade och det beskriver Vilhelm Moberg utmärk i sin utvandrarsvit som valdes till århundradets svenska litterära verk för snart tjugoett år sedan. Frikyrkorna tillsammans med arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen uträtta storverk i sin kamp mot allt alkoholmissbruk i landet, men makt korrumperar och både frikyrkorna och arbetarrörelsen har visat emellanåt att dagens förtyckta är morgondagens förtryckare.

Men vi har i dag fått ett mer sekulariserat samhälle och det är gubbstrutten en varm anhängare av och han anser att det är fel att yttra sig om någon gud existerar, för om så är fallet eller ej beror helt på vilket gudsbegrepp det är frågan om. Bland i dag kända gudsbegrepp så finns det inget som gubbstrutten anser vara trovärdigt och han besöker bara kyrkor som turist om de är historiskt intressanta som till exempel Västerås domkyrka eller Vreta Klosters kyrka som är mycket sevärda.

Dessutom så besöker han kyrkor i samband med begravningar, men deltar då aldrig i att sjunga religiösa texter i samband med ritualen då han inte tror på deras innebörd och han är överens med kristendomen om att dt är fel att ljuga och att ljuga i en kyrka är en hädelse strikt teologiskt. Barndop går han aldrig på då det är en ritual som innebär att barnet tas upp i den kristna försmalingen.

Bröllop kan han gå på om det handlar om att de som gifter sig kan läsa trosbekännelsen utan att ljuga, men att inleda ett formaliserat parförhållande med att ljuga inför vigselförrättaren och gästerna anser han vara att gå in i ett åktenskap som inleds med förljugenhet och det är liksom ingen bra start på det hela.

Gubbstrutten anser för övrigt att det är upp till alla och envar hur de vill inrätta sina liv beträffande intima relationer till medmänniskor och var och en ska få välja utan påbud av samhällets lagar och eller konventioner.

I dagens Aftonbladet så tar Tommy Körberg till orda och kritiserade kollegor som tagit emot kulturstöd i coronatider och han hakar därmed på Jack Vreeswijk som även han yttrat sig i frågan. Vad det handlar om är att det är omoraliskt att ta emot bidrag för den som har miljontillgångar i sina egna bolag som de kan ta ut pengar från i dåliga tider och gubbstrutten håller med om den åsikten.

I Uddevalla har frivilligorganisationer fortsatt att söka efter Wilma Anderssons kropp och vad har man då att gå efter? Man måste utgå rån att kvarlevorna dumpats på en plats som gärningsmannen och dennes eventuella kumpaner haft tillträde till och som dessutom är lämplig för ändamålet. Det kräver i praktiken körväg där den bil som den misstänkte kunde ta sig fram och att platsen ligger så offside att man kan gräva ner en kropp där utan publik. I praktiken en skogsväg som slutar med en vändplan.

Vad man kan börja med är att kontrollera alla vägbommar till sådana vägar i grannskapet och om någon fått låset uppbrutet och har men dessutom även misstankar om vem som kan varit med om att frakta kroppen dit så kan man spåra mobiltrafiken.

Försvarsadvokaten säger att domen ska överklagas och strikt juridiskt så är det rätt då det inte gått att fastställa hur hon dog, bara att hon de facto är död och att huvudet avlägsnats från resten av kroppen. Men däremot så har man ingen entydig rättsmedicinsk analys av hur hon dog och man vet inte heller om hur kroppen sedan styckades, men det finns anledning att tro att den styckade i delar som kunde föras ut från brottsplatsen utan att väcka onödig uppmärksamhet.

Även om tro räcket för att bygga Uppsala Domkyrka så räcker den inte i juridiken, utan där krävs det mer på fötterna för att få en fällande dom som vinner laga kraft och det här fallet kommer domen alltså inte att avgöras i första instans, utan den kommer gå upp i hovrätten och kanske till och med i Högsta domstolen om de beviljar prövningstillstånd, vilket kräver att den ska ha prejudicerande verkan.

Därefter ska gubbstrutten avsluta dagens inlägg med sina nya gävliga bilder!





















För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.