Vad hände egentligen M/S Estonia?
Även i dag lördag 28 november 2020 så
måste gubbstruttens antagonister stå ut med att han lever ännu, men alla ska dö
så ge er till tåls, för han kommer att dö och han är sjuttioett bast så kan han
inte ha allt för lång väg kvar till krematoriet och därefter vill han att hans
aska sprids så ano0nymt som möjligt utan några ceremonier innan som dödens
profitörer ska tjäna pengar på och dit hycklarna ska komma och gråta sina krokodiltårar.
Gubbstrutten anser att om man vill visa någon uppskattning så ska man göra det
medan hen fortfarande är i livet, för efteråt är det för sent.
Men dessvärre kan gubbstrutten inte
garantera att han dör före någon av hans antagonister, för vem som helst kan dö
knall och fall när som helst och alla som hatar gubbstrutten får då två
förhinder mot att kunna dansa eller pissa på hans grav. Den första anledningen
är att han inte kommer få någon grav om hans vilja respekteras efter hans död
och den andra anledningen är att han överlever den som har sådana önskemål.
Visserligen finns det en familjegrav
på Skogskyrkogården i Fjollträsk där hans föräldrar och syster är begravda, men
den har ett kors på gravstenen, och korset är en symbol för kristendomen vilken
i likhet med alla andra religioner är någonting som gubbstrutten inte tror på.
Däremot så är han överens med alla kristna och anhängare av andra religioner
som förespråkar teorin att man ska behandla sina medmänniskor som man själv
vill bli behandlad av dem. Men gubbstruttens bevekelsegrunder är inte sakrala,
utan profana men konsekvenserna blir desamma.
I dag så kliver i alla fall
gubbstrutten upp och tar betablockerare för att undvika ett för tidigt besök av
liemannen och så ger han sin älskade fyrfota adoptivdotter Twix mat och vatten
innan han börjar surfa på nätet. Det man skriver om i dag är som vanligt
covid-19, den politiska situationen i landet, kriminaliteten i allmänhet och
maffian i synnerhet och så skriver man om M/S Estonia.
Gubbstrutten ska nu ta upp ämnet M/S
Estonia där nya konspirationsteorier dykt upp efter det som man hittat vid
dykningarna för en tid sedan och han ska försöka vara så saklig som möjligt.
Gubbstrutten veterligen var M/S Estonia inte lämplig för den rutt hon gick på,
utan konstruktionen gjorde att hon skulle hålla sig till lugnare vatten, men
detta utgår gubbstrutten ifrån utifrån tidigare journalistik och det som verkar
ha varit problemet var bogkonstruktionen med både bogvisiret och bok rampen.
Men besiktigas inte fartyg löpande? Jo
de gör de visst och bland annat så är de så kallade klassningssällskapen med i
den hanteringen om gubbstrutten uppfattat saken rätt och då stöder han sig åter
på massmedia.
Men om dessa och berörda myndigheter
är seriösa, hur kan då den ska som man kan se på adressen https://www.youtube.com/watch?v=yr7R6KKp81E
äga rum? Det drabbade fartyget var allt annat än vilket fartyg som helst utan
hon byggdes för det franska transatlantiska rederiet för linjefart mellan
Frankrike och Förenta staterna samt kryssningar.
Hon var med sin längd på 316 meter
längst av alla passagerarfartyg på sin tid drevs av ångturbiner via fyra
propellrar och i hennes historia så ingick att det var högst upp på överbygganden
i en vattentät box som Leonardo da Vincis Mona Lisa fraktades över till Förenta
Staterna för att sällas ut där.
Men fartyget blev ingen kommersiell succé
då hon kostade mer i drift än intäkterna och lades upp efter några år i trafik
varefter hon till slut köptes av noirska intressen och namnet byttes från
France till Norway. Norrmännen demonterade två av de fyra propellrarna och
körde vidare på halv maskin så att säga för att spara på drivmedel och fartyget
sattes i kryssningstrafik och var ett världens mest celebra passagerarfartyg då
katastrofen inträffade.
Fartyget hade ankommit till Miami
turligt nog då en ångpanna exploderade och hon låg förtöjd vid en kaj, men vad
hade hänt om det inträffat till sjöss på öppet hav? Om man besiktar ångpannor
seriöst så ska en sådan här olycka knappast kunna inträffa för det tyder på
utmattning i materialet och att minst en tub i minst en panna brutit för
trycket.
Konsekvenserna efteråt blev i alla
fall att efter mycket om och men så bogserades fartyget till slut till Indien
och höggs upp då det skulle blivit för dyrt att åtgärda skadorna då fartyget
hade för mycket asbest ombord, men för fattiga indier som hugger upp fartyg så
är dt troligtvis större prioritet med profit än god arbetsmiljö.
Om en sådan här händelse kan inträffa
så finns det ingen större anledning till att ha förtroende för de som ska
garantera sjösäkerheten och skandal och rättröta är barfa förnamnet. Det är
dessutom svårt att anklaga gubbstrutten för att vara en paranoid
konspirationsteoretiker för mycket bättre bevis än länken kan man knappast
begära, - det är svart på vitt.
M/S Estonia hade i alla fall en
konstruktion som var direkt olämplig då bogvisiret inbegrep den främsta delen
av fördäcket och om det lossnade så drogs bogramen upp mer eller mindre och
konstruktionen torde man lätt hitta bilder på om man söker på en sökmotor på
webben. Gubbstrutten är förvisso ingen fackman på marin teknologi, men det är i
detta fall visuellt uppenbart vad det är för problem.
Brister infästningarna av bogporten så
faller den ner och bogrampen öppnas mer eller mindre och då kommer det in på
vatten på bildäck som sträcker sig ända till aktern och från babord till
styrbord och fartyget kapsejsar och sedan kan vatten tränga in i fartyget via
ventilationskanaler och fönsterrutorna i överbyggnaden är knappast så kraftiga
att de tål det vattentryck de så utsätts för. Sedan är dt kört.
Det behöver definitivt inte uppstå en
skada i fartygets sida för att det ska komma in vatten på bildäck. Det finns
dock de som påstår att man vid dykningar konstaterat att bogrampen varit
stängd, men uppgifterna är inte styrkta av fakta i form av bilddokumentation
varför det får ses som en obekräftad uppgift som dock måsteutredas så vi kan få
definitiv klarhet.
Det har hävdats att det fanns
indikationer i form av ljud och fartygets rörelser som talar för att en ubåt
körde in i fartyget sida, men om bogvisirets infästningar brister och det
faller av så kan det inte utesluta att man får liknade ljudeffekter och
krängningar. Ska man försöka hålla huvudet kallt då så är det lämpligt att man
rensar luften och tar reda på ytterligare fakta som är relevanta för att undvika
fiktiva nyheter och ryktesspridning och detta utan förutfattade meningar och alla
korten måste upp på bordet. Dykningar med en undervattensrobot med kamera och
bilder upp till ytan i realtid vore utmärkt dokumentation och då är bogrampen
intressantast.
Men vilka krafter utsattes hon för då?
Titta gärna på länken https://www.youtube.com/watch?v=T2ztV7W7VY0
som visar hur ett stort fartyg rör sig i hårt väder. Det behövs inte något
vatten på något bildäck för att det ska gunga ordentligt och i videon är det
ett fartyg utan bildäck och bogvisir, men om ett fartyg som har sådana utsätts
för liknande väder och är undermåligt konstruerat för sådana väder och
sökerhetsbesiktningarna brustit så inser vem som helst som inte är
intelligensbefriad att katastrofen kan inträffa.
”QE2” är förvisso ett större fartyg än
Estonia så vi kan även titta på ett mindre på sidan https://www.youtube.com/watch?v=N-hPfci-HFs
och då är det ett fartyg på Hurtigruten och även hon doppar ordentligt med
fören i hårt väder och hon har ingen bogport hon heller utan bildäcket är
begränsat och lastad via en port i fartygssidan i stället.
Men slutsatsen blir den att det enda
rimliga nu är att rensa luften och försöka lägga katastrofen till handlingarna
en gång för alla och innan så kan ske så måste alla frågetecken som det är
möjligt att räta ut uträtas. De som vill reservera sig mot slutrapporten måste
få ge uttryck för sina invändningar och sakligt förklara varför de inte håller
med. Detta är den enda möjliga vägen att kunna lägga katastrofen till
handlingarna och sedan gå vidare!
Gubbstrutten var ute på en promenad i
bostadsområdet i dag i samband med dagens latrintömning av Twix toalettlåda och
vädret var torrt och utan besvärande vindar. Därefter så sysslade han en stund
med nästa steg i produktionen och distributionen av årets julklappskivor och nu
är alla kuvert adresserade och fått julkort av gubbstruttens egen produktion
inlagda och nu saknas bara skivorna där de som är relaterade tillmotorfordon
och järnvägar ännu inte är publicerade, men sedan ska alla kuvert kompletteras med
skivor, förseglas och frankeras och överlämnas till Postnord AB för
distribution.
Nu återstår bara att publicera dagens
nya gävliga bilder!
Kommentarer
Skicka en kommentar