Vad hände egentligen M/S Estonia?

 





Även i dag lördag 28 november 2020 så måste gubbstruttens antagonister stå ut med att han lever ännu, men alla ska dö så ge er till tåls, för han kommer att dö och han är sjuttioett bast så kan han inte ha allt för lång väg kvar till krematoriet och därefter vill han att hans aska sprids så ano0nymt som möjligt utan några ceremonier innan som dödens profitörer ska tjäna pengar på och dit hycklarna ska komma och gråta sina krokodiltårar. Gubbstrutten anser att om man vill visa någon uppskattning så ska man göra det medan hen fortfarande är i livet, för efteråt är det för sent.

Men dessvärre kan gubbstrutten inte garantera att han dör före någon av hans antagonister, för vem som helst kan dö knall och fall när som helst och alla som hatar gubbstrutten får då två förhinder mot att kunna dansa eller pissa på hans grav. Den första anledningen är att han inte kommer få någon grav om hans vilja respekteras efter hans död och den andra anledningen är att han överlever den som har sådana önskemål.

Visserligen finns det en familjegrav på Skogskyrkogården i Fjollträsk där hans föräldrar och syster är begravda, men den har ett kors på gravstenen, och korset är en symbol för kristendomen vilken i likhet med alla andra religioner är någonting som gubbstrutten inte tror på. Däremot så är han överens med alla kristna och anhängare av andra religioner som förespråkar teorin att man ska behandla sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad av dem. Men gubbstruttens bevekelsegrunder är inte sakrala, utan profana men konsekvenserna blir desamma.

I dag så kliver i alla fall gubbstrutten upp och tar betablockerare för att undvika ett för tidigt besök av liemannen och så ger han sin älskade fyrfota adoptivdotter Twix mat och vatten innan han börjar surfa på nätet. Det man skriver om i dag är som vanligt covid-19, den politiska situationen i landet, kriminaliteten i allmänhet och maffian i synnerhet och så skriver man om M/S Estonia.

Gubbstrutten ska nu ta upp ämnet M/S Estonia där nya konspirationsteorier dykt upp efter det som man hittat vid dykningarna för en tid sedan och han ska försöka vara så saklig som möjligt. Gubbstrutten veterligen var M/S Estonia inte lämplig för den rutt hon gick på, utan konstruktionen gjorde att hon skulle hålla sig till lugnare vatten, men detta utgår gubbstrutten ifrån utifrån tidigare journalistik och det som verkar ha varit problemet var bogkonstruktionen med både bogvisiret och bok rampen.

Men besiktigas inte fartyg löpande? Jo de gör de visst och bland annat så är de så kallade klassningssällskapen med i den hanteringen om gubbstrutten uppfattat saken rätt och då stöder han sig åter på massmedia.

Men om dessa och berörda myndigheter är seriösa, hur kan då den ska som man kan se på adressen https://www.youtube.com/watch?v=yr7R6KKp81E äga rum? Det drabbade fartyget var allt annat än vilket fartyg som helst utan hon byggdes för det franska transatlantiska rederiet för linjefart mellan Frankrike och Förenta staterna samt kryssningar.

Hon var med sin längd på 316 meter längst av alla passagerarfartyg på sin tid drevs av ångturbiner via fyra propellrar och i hennes historia så ingick att det var högst upp på överbygganden i en vattentät box som Leonardo da Vincis Mona Lisa fraktades över till Förenta Staterna för att sällas ut där.

Men fartyget blev ingen kommersiell succé då hon kostade mer i drift än intäkterna och lades upp efter några år i trafik varefter hon till slut köptes av noirska intressen och namnet byttes från France till Norway. Norrmännen demonterade två av de fyra propellrarna och körde vidare på halv maskin så att säga för att spara på drivmedel och fartyget sattes i kryssningstrafik och var ett världens mest celebra passagerarfartyg då katastrofen inträffade.

Fartyget hade ankommit till Miami turligt nog då en ångpanna exploderade och hon låg förtöjd vid en kaj, men vad hade hänt om det inträffat till sjöss på öppet hav? Om man besiktar ångpannor seriöst så ska en sådan här olycka knappast kunna inträffa för det tyder på utmattning i materialet och att minst en tub i minst en panna brutit för trycket.

Konsekvenserna efteråt blev i alla fall att efter mycket om och men så bogserades fartyget till slut till Indien och höggs upp då det skulle blivit för dyrt att åtgärda skadorna då fartyget hade för mycket asbest ombord, men för fattiga indier som hugger upp fartyg så är dt troligtvis större prioritet med profit än god arbetsmiljö.

Om en sådan här händelse kan inträffa så finns det ingen större anledning till att ha förtroende för de som ska garantera sjösäkerheten och skandal och rättröta är barfa förnamnet. Det är dessutom svårt att anklaga gubbstrutten för att vara en paranoid konspirationsteoretiker för mycket bättre bevis än länken kan man knappast begära, - det är svart på vitt.

M/S Estonia hade i alla fall en konstruktion som var direkt olämplig då bogvisiret inbegrep den främsta delen av fördäcket och om det lossnade så drogs bogramen upp mer eller mindre och konstruktionen torde man lätt hitta bilder på om man söker på en sökmotor på webben. Gubbstrutten är förvisso ingen fackman på marin teknologi, men det är i detta fall visuellt uppenbart vad det är för problem.

Brister infästningarna av bogporten så faller den ner och bogrampen öppnas mer eller mindre och då kommer det in på vatten på bildäck som sträcker sig ända till aktern och från babord till styrbord och fartyget kapsejsar och sedan kan vatten tränga in i fartyget via ventilationskanaler och fönsterrutorna i överbyggnaden är knappast så kraftiga att de tål det vattentryck de så utsätts för. Sedan är dt kört.

Det behöver definitivt inte uppstå en skada i fartygets sida för att det ska komma in vatten på bildäck. Det finns dock de som påstår att man vid dykningar konstaterat att bogrampen varit stängd, men uppgifterna är inte styrkta av fakta i form av bilddokumentation varför det får ses som en obekräftad uppgift som dock måsteutredas så vi kan få definitiv klarhet.

Det har hävdats att det fanns indikationer i form av ljud och fartygets rörelser som talar för att en ubåt körde in i fartyget sida, men om bogvisirets infästningar brister och det faller av så kan det inte utesluta att man får liknade ljudeffekter och krängningar. Ska man försöka hålla huvudet kallt då så är det lämpligt att man rensar luften och tar reda på ytterligare fakta som är relevanta för att undvika fiktiva nyheter och ryktesspridning och detta utan förutfattade meningar och alla korten måste upp på bordet. Dykningar med en undervattensrobot med kamera och bilder upp till ytan i realtid vore utmärkt dokumentation och då är bogrampen intressantast.

Men vilka krafter utsattes hon för då? Titta gärna på länken https://www.youtube.com/watch?v=T2ztV7W7VY0 som visar hur ett stort fartyg rör sig i hårt väder. Det behövs inte något vatten på något bildäck för att det ska gunga ordentligt och i videon är det ett fartyg utan bildäck och bogvisir, men om ett fartyg som har sådana utsätts för liknande väder och är undermåligt konstruerat för sådana väder och sökerhetsbesiktningarna brustit så inser vem som helst som inte är intelligensbefriad att katastrofen kan inträffa.

”QE2” är förvisso ett större fartyg än Estonia så vi kan även titta på ett mindre på sidan https://www.youtube.com/watch?v=N-hPfci-HFs och då är det ett fartyg på Hurtigruten och även hon doppar ordentligt med fören i hårt väder och hon har ingen bogport hon heller utan bildäcket är begränsat och lastad via en port i fartygssidan i stället.

Men slutsatsen blir den att det enda rimliga nu är att rensa luften och försöka lägga katastrofen till handlingarna en gång för alla och innan så kan ske så måste alla frågetecken som det är möjligt att räta ut uträtas. De som vill reservera sig mot slutrapporten måste få ge uttryck för sina invändningar och sakligt förklara varför de inte håller med. Detta är den enda möjliga vägen att kunna lägga katastrofen till handlingarna och sedan gå vidare!

Gubbstrutten var ute på en promenad i bostadsområdet i dag i samband med dagens latrintömning av Twix toalettlåda och vädret var torrt och utan besvärande vindar. Därefter så sysslade han en stund med nästa steg i produktionen och distributionen av årets julklappskivor och nu är alla kuvert adresserade och fått julkort av gubbstruttens egen produktion inlagda och nu saknas bara skivorna där de som är relaterade tillmotorfordon och järnvägar ännu inte är publicerade, men sedan ska alla kuvert kompletteras med skivor, förseglas och frankeras och överlämnas till Postnord AB för distribution.

Nu återstår bara att publicera dagens nya gävliga bilder!

 

 























För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.