Tisdag

                                       

  

 

 

  

I dag är det näst sista dagen i årets sista sommarmånad och i övermorgon börjar hösten. Till skillnad från gårdagen så vaknar gubbstrutten upp efter god nattsömn och kliver upp och tar betablockerare och ger catwoman Twix frukost innan han lägger sig och sover vidare några timmar.

Sedan kliver han upp för att påbörja en ny dag av illgärningar eftersom han är vanartad, oduglig, värdelös, hatad, föraktad, bohemisk och excentrisk. De som hatar honom har funnits i olika sociala gränssnitt som de religiösa som hatar honom för att han är ateist, politiska antagonister som oftast vurmar för olika högerideologier, de som ogillar hans val av hur han klär sig, de som ogillar hans val av bilar, de som ogillar hans utseende, de som ogillar att han har en katt, de som ogillar hans negativa inställning till flum och rökning, de som hatar honom för att han är mycket allmänbildad och påläst om allt möjligt, och diverse andra bevekelsegrunder för intolerans.

Men då han kliver upp så kokar han te och dricker det med en bulle som tilltugg efter att först ha startat datorn och släppt ut Twix i trädgården. Därefter börjar han surfa och fortsätter med det under några fruktansvärda timmar som ökar på hans kunskapsnivå till stort förtret för alla som vurmar för okunnighetens och den blinda auktoritetstrons egenvärde.

När det är över så går han ut till parkeringen och sätter sig i blixtturbobilen och kör till COOP Triangeln och köper ett par stora kassar med dagligvaror innan han återvänder hem efter att även fotograferat snabbtåget från Fjollträsk till Umeå vid den närbelägna järnvägsövergången. Hemma igen så börjar han lösa Svenska Järnvägsklubbens medlemsblaska Tåg innan han till slut börjar blogga.

Under gårdagen så kom elden lös på bildäck på en färja på Östersjön som var på väg från Nynäshamn till Lettland och den fick motorstopp och började driva. Man började evakuera fartyget med helikopter och flög över folk till ett fartyg från Gotlandsbolaget. Senare under kvällen fick man igång ett par motorer och evakueringen kunde avbrytas och färjan återvända till Nynäshamn dit den ankommit under dagen och nu ska tömmas på folk och fordon på bildäck.

Branden ska ha börjat i en kylcontainer på en lastbil som var ansluten till färjans elsystem och nu torde ansvariga myndigheter ta över och utreda detta mycket allvarliga tillbud, Fartyget är inte ett utpräglat nöjesfartyg som folk reser med för att kröka och göka, utan det handlar mer om brukstrafik där man tar sig från en hamn till en annan. Skulle elden komma lös ombord på ett utpräglat nöjesfartyg där det är gott om lindrigt nyktra passagerare så blir det problem och i synnerhet om det inträffar på ett fartyg med LNG-drift för då riskerar kylningen av den flytande naturgasen att slås ut och säkerhetsventilerna att öppnas och det är en katastrofal kombination med Bacchus, men ingenting kommer att hända innan den första katastrofen hr inträffat och frågan är inte om, utan när och var det inträffar.

Mer om saken kan ses på sidan: https://tv.aftonbladet.se/video/346281/stena-line-farjan-utanfor-gotska-sandon-detta-har-hant

I dag publiceras en ny analys av väljaropinionen och det rödgröna blocket leder igen, men siffrorna är mycket osäkra, men det verkar dock som xenofobiska stålrörspartiet kopplat greppet och gått om Moderaterna i väljarstödet. Detta är på både gott och ont och på ont för att partiet är rasistiskt och främlingsfientligt med fekaliefärgade ideologiska rötter. På gott för att trots att partiet är brunt så ligger man mer till vänster socialpolitiskt än Moderaterna. Att peka på att landet blivit brunare är ett tacksamt argument för att rösta på det rödgröna blocket och med ett sådant valresultat så sitter Ulf Kristersson löst som partiledare. Den bruna tuppkammen växer nu och xenofobiska stålrörspartiet ställer nu krav öppet för att ställa upp för en borgerlig högerregering och den är socialpolitiskt vänster utom när dt gäller migrationspolitiken och inte lika höger som Moderaternas skatteskygga politik varför det torde vara bäst för vasallstaten om dagens mätning står sig i valet så de rödgröna sitter kvar, och inte heller det alternativet är utan problem. Mer läsning om saken finns på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L5yXe1/aftonbladet-demoskop-sd-gar-om-m-i-ny-opinionsmatning

I valrörelsen så snackas det mycket om den organiserade brottsligheten, i klartext vår svenska maffia. Då stigmatiseras invandrare som utses till syndabockarna för gangsterligorna. Det är visserligen så att de utgör en betydande andel av ligorna, men de är inte ensamma utan är andra aktörer är verksamma inom den organiserade och våldsamma brottsligheten i vasallstaten och läs  mer på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/toppolitiker-i-kd-lamnar-efter-ganggranskning/

Gubbstruttens kommentar är att om det finns sådana här kopplingar mellan det politiska etablissemanget och gangsters så har vi större problem än alla invandrare som hamnar i utanförskap och blir kriminella.  Gubbstrutten är inte helt förvånad även om de sociala kopplingarna är skrämmande, men gör gärna som gubbstrutten och läs oken ”Svensk maffia” som är en ren faktabok och ämnet och läs även Jens Lapidus fiktioner om miljön och börja gärna med Snabba cash och Jens vet verkligen vad han skriver om som före detta advokat.

Gubbstrutten berättade tidigare i detta inlägg om att han fått svenska Järnvägsklubbens medlemsblaska Tåg i brevlådan i dag och börjat läsa den. Men man kan läsa om järnvägar även i mainstreampressen i dag på sidan: https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/tagfiaskot-danmark-stoppar-sjs-sovvagnar/

Gubbstrutens kommentar är att byråkrati är någonting som ställer till det i en redan innan knepig miljö på grund av olika standard i olika länder. I Sverige går all kommersiell järnvägstrafik utom Roslagsbanan på normalspår, 1 435 millimeter medan Roslagsbanan har spårvidden 891 millimeter. Sverige har även en generöst tilltagen profil på sina järnvägar och med profil menas begräsningarna för bredd och höjd på en bana.

Detta faktum gör att då man hade flera direktvagnar till kontinenten från Sverige så fick de vagnarna ha smalare vagnskorgar än de som bara går inrikes.

Dessutom så finns det olika system för elektrifieringen och de mest avancerade loken i vårt lang klarar av fyra olika system, men lok som är konstruerad fr två system är mycket vanligare och går i trafik till kontinenten via Danmark som har en högre linjespänning än den i Sverige, Norge, Tyskland och Schweiz.

Sedan har alla länder sina egna trafikledningssystem och säkerhetsföreskrifter, men nu arbetar EU för att införa ERTMS i hela Europa som är ett nytt säkerhetssystem i olika nivåer.

I Finland har man bredspår av rysk typ och även på Irland, i Spanien och Portugal kör man på bredspår. När man kör samma vagnar på olika språvidder så möjliggöärs dt genom att man byter boggier vid gränsstationerna och det är en relativt komplicerad operation som tydligt visar på vilka problem det blir när man itne har samma standard.

Därefter ska gubbstrutten avsluta inlägget med dagens nya gävliga bilder!

 

 

 

 

































Råttornas dödsfiende.




För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen  privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet  




  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.