Tisdag
I dag är det näst sista dagen i årets
sista sommarmånad och i övermorgon börjar hösten. Till skillnad från gårdagen
så vaknar gubbstrutten upp efter god nattsömn och kliver upp och tar
betablockerare och ger catwoman Twix frukost innan han lägger sig och sover
vidare några timmar.
Sedan kliver han upp för att påbörja
en ny dag av illgärningar eftersom han är vanartad, oduglig, värdelös, hatad,
föraktad, bohemisk och excentrisk. De som hatar honom har funnits i olika
sociala gränssnitt som de religiösa som hatar honom för att han är ateist,
politiska antagonister som oftast vurmar för olika högerideologier, de som
ogillar hans val av hur han klär sig, de som ogillar hans val av bilar, de som
ogillar hans utseende, de som ogillar att han har en katt, de som ogillar hans
negativa inställning till flum och rökning, de som hatar honom för att han är
mycket allmänbildad och påläst om allt möjligt, och diverse andra
bevekelsegrunder för intolerans.
Men då han kliver upp så kokar han te
och dricker det med en bulle som tilltugg efter att först ha startat datorn och
släppt ut Twix i trädgården. Därefter börjar han surfa och fortsätter med det
under några fruktansvärda timmar som ökar på hans kunskapsnivå till stort
förtret för alla som vurmar för okunnighetens och den blinda auktoritetstrons
egenvärde.
När det är över så går han ut till
parkeringen och sätter sig i blixtturbobilen och kör till COOP Triangeln och
köper ett par stora kassar med dagligvaror innan han återvänder hem efter att
även fotograferat snabbtåget från Fjollträsk till Umeå vid den närbelägna
järnvägsövergången. Hemma igen så börjar han lösa Svenska Järnvägsklubbens
medlemsblaska Tåg innan han till slut börjar blogga.
Under gårdagen så kom elden lös på
bildäck på en färja på Östersjön som var på väg från Nynäshamn till Lettland
och den fick motorstopp och började driva. Man började evakuera fartyget med
helikopter och flög över folk till ett fartyg från Gotlandsbolaget. Senare
under kvällen fick man igång ett par motorer och evakueringen kunde avbrytas
och färjan återvända till Nynäshamn dit den ankommit under dagen och nu ska
tömmas på folk och fordon på bildäck.
Branden ska ha börjat i en
kylcontainer på en lastbil som var ansluten till färjans elsystem och nu torde
ansvariga myndigheter ta över och utreda detta mycket allvarliga tillbud,
Fartyget är inte ett utpräglat nöjesfartyg som folk reser med för att kröka och
göka, utan det handlar mer om brukstrafik där man tar sig från en hamn till en annan.
Skulle elden komma lös ombord på ett utpräglat nöjesfartyg där det är gott om
lindrigt nyktra passagerare så blir det problem och i synnerhet om det
inträffar på ett fartyg med LNG-drift för då riskerar kylningen av den flytande
naturgasen att slås ut och säkerhetsventilerna att öppnas och det är en katastrofal
kombination med Bacchus, men ingenting kommer att hända innan den första
katastrofen hr inträffat och frågan är inte om, utan när och var det inträffar.
Mer om saken kan ses på sidan:
https://tv.aftonbladet.se/video/346281/stena-line-farjan-utanfor-gotska-sandon-detta-har-hant
I dag publiceras en ny analys av
väljaropinionen och det rödgröna blocket leder igen, men siffrorna är mycket
osäkra, men det verkar dock som xenofobiska stålrörspartiet kopplat greppet och
gått om Moderaterna i väljarstödet. Detta är på både gott och ont och på ont
för att partiet är rasistiskt och främlingsfientligt med fekaliefärgade
ideologiska rötter. På gott för att trots att partiet är brunt så ligger man
mer till vänster socialpolitiskt än Moderaterna. Att peka på att landet blivit
brunare är ett tacksamt argument för att rösta på det rödgröna blocket och med
ett sådant valresultat så sitter Ulf Kristersson löst som partiledare. Den
bruna tuppkammen växer nu och xenofobiska stålrörspartiet ställer nu krav öppet
för att ställa upp för en borgerlig högerregering och den är socialpolitiskt
vänster utom när dt gäller migrationspolitiken och inte lika höger som
Moderaternas skatteskygga politik varför det torde vara bäst för vasallstaten
om dagens mätning står sig i valet så de rödgröna sitter kvar, och inte heller
det alternativet är utan problem. Mer läsning om saken finns på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L5yXe1/aftonbladet-demoskop-sd-gar-om-m-i-ny-opinionsmatning
I valrörelsen så snackas det mycket om
den organiserade brottsligheten, i klartext vår svenska maffia. Då
stigmatiseras invandrare som utses till syndabockarna för gangsterligorna. Det
är visserligen så att de utgör en betydande andel av ligorna, men de är inte
ensamma utan är andra aktörer är verksamma inom den organiserade och våldsamma
brottsligheten i vasallstaten och läs
mer på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/toppolitiker-i-kd-lamnar-efter-ganggranskning/
Gubbstruttens kommentar är att om det
finns sådana här kopplingar mellan det politiska etablissemanget och gangsters
så har vi större problem än alla invandrare som hamnar i utanförskap och blir
kriminella. Gubbstrutten är inte helt
förvånad även om de sociala kopplingarna är skrämmande, men gör gärna som
gubbstrutten och läs oken ”Svensk maffia” som är en ren faktabok och ämnet och
läs även Jens Lapidus fiktioner om miljön och börja gärna med Snabba cash och
Jens vet verkligen vad han skriver om som före detta advokat.
Gubbstrutten berättade tidigare i
detta inlägg om att han fått svenska Järnvägsklubbens medlemsblaska Tåg i
brevlådan i dag och börjat läsa den. Men man kan läsa om järnvägar även i
mainstreampressen i dag på sidan: https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/tagfiaskot-danmark-stoppar-sjs-sovvagnar/
Gubbstrutens kommentar är att
byråkrati är någonting som ställer till det i en redan innan knepig miljö på
grund av olika standard i olika länder. I Sverige går all kommersiell
järnvägstrafik utom Roslagsbanan på normalspår, 1 435 millimeter medan
Roslagsbanan har spårvidden 891 millimeter. Sverige har även en generöst
tilltagen profil på sina järnvägar och med profil menas begräsningarna för
bredd och höjd på en bana.
Detta faktum gör att då man hade flera
direktvagnar till kontinenten från Sverige så fick de vagnarna ha smalare
vagnskorgar än de som bara går inrikes.
Dessutom så finns det olika system för
elektrifieringen och de mest avancerade loken i vårt lang klarar av fyra olika
system, men lok som är konstruerad fr två system är mycket vanligare och går i
trafik till kontinenten via Danmark som har en högre linjespänning än den i
Sverige, Norge, Tyskland och Schweiz.
Sedan har alla länder sina egna
trafikledningssystem och säkerhetsföreskrifter, men nu arbetar EU för att
införa ERTMS i hela Europa som är ett nytt säkerhetssystem i olika nivåer.
I Finland har man bredspår av rysk typ
och även på Irland, i Spanien och Portugal kör man på bredspår. När man kör
samma vagnar på olika språvidder så möjliggöärs dt genom att man byter boggier
vid gränsstationerna och det är en relativt komplicerad operation som tydligt
visar på vilka problem det blir när man itne har samma standard.
Därefter ska gubbstrutten avsluta
inlägget med dagens nya gävliga bilder!
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar