En månad närmre krematoriet!
I dag är det onsdag 31 maj 2023 och
till hans antagonisters sannolika besvikelse så lever den ogudaktige,
vanartade, oduglige, värdelöse, hatade, föraktade, bohemiske och excentriske
gubbstrutten ännu varför han stiger upp och börjar en ny dag med nya illgärningar.
Han kliver upp och tar betablockerare. och kokar sedan te och dricker det med
en bulle som tilltugg.
Han är för övrigt ett så kvalificerat
missfoster att han inte kan springa etthundra meter lika snabbt som sin älskade
adoptivdotter bondkatten Twix trots att hon nu är sextio år omräknat till
mänsklig ålder. Han kan inte heller som alla undulater han ägt en gång i tiden
flyga genom att flaxa med armarna och definitivt inte som en undulat flyga med en
hastighet av 90 kilometer i timmen. Och han är inte heller den Messias som hans
fanatiskt religiösa föräldrar väntade på då han inte ens kan gå på vattnet, så
nog är han oduglig och värdelös alltid!
Dagens datum innebär att det är sista dagen
i den första sommarmånaden och nu råder dt full sommar hemma i folkhemmet.
Sedan förra månadsskiftet så har gubbstrutten nu en månad mindre kvar att leva
och de av hans antagonister som gläds över detta kan gubbstrutten får om de
egentligen har någonting att glädjas över.
Det enda vi vet om vår framtid är att
vi ska dö och det är ett oundvikligt öde från och emd den stund vi föds, men
för flertalet där denna slutgiltiga händelse någonting de inte vet om när, var
eller hur. Det innebär att den antagonist som jublar över att gubbstrutten nu
har en månad midre kvar att elva kan själv dö innan honom, så skrattar bäst som
skrattar siste era huggormar. Men hur som helst så har nu gubbstruten kommit en månad närmare
krematoriet liksom alla andra.
I ag så beslutar sig gubbstrutten för
en liten utflykt vid middagstid så han kliver på bussen hemma och åker till
hållplatsen Gävle Sjukhus Västra Vägen där han byter till regionalbossen mot
Sandviken och i Sandviken blir det att fotografera järnvägs motiv innan
Reginatåget Lars Kristerz kommer in för hemfärd till Gävle Central.
Framme i Gävle så går han vidare till
bussen och åker hem och börjar surfa och blogga.
I dag kan vi läsa om att Onkel $ams
utrikesminister är i landet och att han är positiv till de n vidare processen
med svenskt medlemskap i NATO. Gubbstrutten
tycker att medlemskapet i NATO är att föredra då det finns en gradskala även i Helvetet och som
Gårdarikes president och dennes hejdukar beter sig så måste man sätta ner foten
och markera mot honom och då är ett medlemskap i NATO en rimlig konsekvens av
läget.
I vårt eget land har en far dömt till
livstid för att ha mördat sin son som han blivit irriterad på. Den förälder som
mördar sin egna barn har tomtar på loftet och i synnerhet i vår tid så fysiskt
våld mot barn inte längre är juridiskt korrekt. Nu får vi se om domen
överklagas. Den dömde hade tomtar på loftet och var känd patient hos psykvården.
Det är gott om knäppgökar som går lösa i landet och gubbstrutten har kommit i
kontakt med flera sådana och gränsen mellan vem som är dåre och vem som är
normal är luddig. Viss dårskap är socialt accepterad av ren slenterian och
kulturella konventioner medan andra är helt tabu.
I dag kan vi läsa mer om ett omskrivet
fall av rättsröta i staten och adressen är: https://www.expressen.se/nyheter/mats-lofvings-son-ludvig-for-mig-ar-det-oforlatligt/
Gubbstruttens kommentar är att hela
storyn är djupt tragisk och någonting som vi skulle klarat oss bättre utan.
I dag kan vi läsa om att två flygplan
i landet kollierat med våra fullfjädrade vänner. Ett passagerarplan som lämnat
Arlanda och fick återvända och nödlanda då det
skadats av kollisionen. Även ett militärt flygplan har kolliderat med en
bevingad individ i luftrummet. Mer läsning om saken på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/stor-insats-pa-arlanda-flygplan-krockade-med-fagel/
Gubbstruttens kommentar är att fåglar
har inte flygcertifikat och mycket olika intelligens mellan arterna. I Sverige
är kråkfåglarna inteliigentast och har därför störst förmåga atgt inse olika
faror som de utsätts för. Fåglarna håller sig på lägre höjd än flygplan och
därför är start och landning farligast för dem och flygplanen,
I Fjollträsk har det skett en skandal
inom allmännyttiga bostadsbolaget Stockholms hem i vars fastigheter gubbstruten
vuxit upp i och läsd mer på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQXjgo/anstalld-pa-stockholmshem-hyrde-ut-lagenheter-svart
Gubbstruttens kommentar är att det är
någonting ruttet i den svenska staten och kommuner och deras bolag är inte
bättre!
Det har varit pangpang i Göteborg
vilket är allt annat än sällsynt och mer läsning om saken finns på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8P5MO/person-hittad-dod-i-goteborg
Gubbstruttens kommentar är att nu är
frågan främst om det beslagtagna vapnet matchar de kulor som återfunnits. Är så
fallet och vapnet dessutom har spår som fingeravtryck och eller DNA så är
bevisningen mot den gripne robust, men om det brister i forensisk bevisning så
blir deet knepigare och kanske inte ens räcker till åtal.
Gubbstrutten genomförde en lyckad
tågresa i dag som var årets andra och på samma sträcka som den första. Men det
kommer bli problem med tågresandet framöver vilket framgår av vad som man kan
läsa på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/691G28/sodra-stambanan-stangs-av-i-sommar
Gubbstrutens kommentar är att det
finns brister i insikter om järnvägstrafiken bland de poltiskt ansvariga och
gubbstruten som är extremt engagerad ska ta upp några saker där insikterna
brister.
För det första så har vi haft en
debatt om hur vi ska öka kapaciteten på järnvägen främst mellan våra största
städer. En vattendelare mellan de politiska blocken har vrit från om snabbtåg
och debatten har då handlat om vad de tänkta banorna skulle kosta. Det är
dessvärre bara halva sanningen för vad man ska tala om är i stället merkostnaden för snabbtåg i
relation till alternativa kapacitetsutbyggnader och det vi nu ser visar på
konsekvenserna av befintlig kapacitetsbrist.
Om man bygger höghastighetsbana finns
i princip två lösningar, antingen bana på bädd av armerad betong i huvudsak på
marknivå, eller den kinesiska tekniken där man lägger banan mest ovan
marknivån. Med kinesisk teknik så slipper man plankorsningar och därtill
relaterade problem med säkerheten och dessutom underlättas snöröjningen då man
plogar bort snön så den faller ner på marken några meter under spårnivån. Höghastighetsbana
på syllar på makadambädd anser gubbstrutten vara orealistiskt vi de höga
hastigheter vi talar om. Det blir itne tillräckligt stabilt och ger stort underhållsbehov.
En annan sakfråga är annan strategisk
järnvägstrafik i landet och det hanlar då främst om trafiken norr om Uppsala,
Ostkustbanan, Botniabanan, Norrbotniabanan, Inlandsbanan, Mittbanan och
tvärbanorna mellan Norra Stambanan och Inlandsbanan.
Här i Gävle så vill man bygga ny
järnväg norrut på ett sätt som får gubbstruten att resa ragg, för man vill
bygga helt ni bana mellan Gävle och Kringland och i Hagsta ska en ny banat till
Ockelbo ansluta och ersätta befintlig bana, Problemen med den visionen är
flera. För det första så kan man inte fånga in pendlare mellan Gävle och Bergby
och däremellan liggande före detta stationslägen så de får åka på landsväg i
stället, med eget fordon eller med buss vilket är sämre i frågan om säkerhet,
restid och miljöpåverkan,
I Hagsta vill man bygga en ny station,
men där vill tilltänkta medfinansiärer inte vara med ser det ut som. Men får
man med dessa trots allt så blir den sannolikt ignen succé då den ligger för
offside och när man gjort så har man tappat cirka fyrtio procent av pendlarna
som väljer att resa med privata fordon i stället och stationsläget är alltså en
kärnfråga för resenärernas val av resväg.
Dessa flummiga idéer blir ännu
flummigare när man ska beakta att man i sdå fall skapar en flaskhals norr om
Gävle Centralstation då man även avser att bygga en ny rangerbangård strax väster
m E4. Det innebär att den trafik som går
där på Bergslagsbanan i dag får sällskap av trafik från Norra Stambanan, Ostkustbanan
och banan till och från djuphamnen i Fredrikskans och då räcker inte dagens två
spår långt och det är trångt och dyrt att bygga ut kapaciteten där med två spå
till och det kräver ny viadukt över Norra
Kungsvägen, ny viadukt för Skånbergsleden över järnvägen, och diverse
expropriationer av fastightger för att få plats med spåren, bland annat Team
Sportia och Willys,
Bygger man ut nuvarande sträcka till
dubbelspår så vill man få bort plankorsningen vid COOP Triangeln och det är
förenat med dyra byggen där man leder ner vägtrafiken i en tunnel under spåren
och Testeboån, eller en viadukt över dessa och hur som helst är det dyrt och komplicerat.
Men man får hu en ny rangerbangård med
ökad kapacitet ändå. Det är riktigt och man bygger ett nytt logistikcentrum,
men frågan är om det itne kostar mer än det smakar då vi kan räkna med att vi
får ifrågasätta var vrpor produceras i relation till konsumtionen och då
minskar behovet av långa transporet till sjöss av tungt och skrymmande gods och
då får man nog räkna på hur stora rangerbangårdar som behövs och är dessutom
det optimala att bygga ut kapaciteten i Gävle, eller ska vi sprida flödet till
fler hamnar i stället? Man vill bygga nya bostäder där dagens godsbangård
ligger, men det finns stora tveksamheter till det då man befarar att det kräver
en kostsamma miljösanering av marken och dt är då frågan om det är värt det?
Det är definitivt värt det, men bara för profitörerna som vill tjäna pengar på att
exploatera området men för tilltänkta boende är det mer tveksamt och kanske
även lite trendrelaterat i fråga om hur man vill bo. Vill man bor tätt och
centralt eller vill man bo mer naturnära i förorter i stället?
I dag så vill folk gärna bo i
villor eller radhus och s¨ådan kan man inte bygga på
bangårdsområet Näringen med realistiska ekonomiska villkor för det blir dyr
mark där man tvingas bygga på höjden och det är dyrare att bygga ett höghus än
en villa per kvadratmeter.
Tar vi oss lite längre norrut så måste
man få arset ur vagnen och börja bygga Norrbotniabanan med tanke på
samhällsutvecklingen där för om infrastrukturen är eftersatt så försvåras rekryteringen
av folk som ska bemanna de nya industrierna där och då är järnvägen en
strategisk faktor att räkna med.
Inlandsbanan måste få ökad kapacitet
då det behövs för ökade transporter som är relaterade till råvaruutvinningen i
inlandet, främst skog och mineraler. Dt krävs elektrifiering, bättre rälslägen,
kraftigare räls, uppgraderat trafikledningssystem och mer därtill och även
tvärbanorna måste rustas upp.
Dessutom så är det ingen bra idé att
vurma för skattesänkningar för välsituerade som vissa politiker gör, för allt
det här kommer kräva stora belopp för investeringar och då måste man få in pengar
och sluta dalta med den övre slummen.
Dessutom så är det fler områden inom
den offentliga sektorn som behöver till ksott av pengar, välfärden, totalförsvaret
och elektricitetsproduktionen och distributionen och det blir inget bra
samhälle om privilegierade ska få ägna sig åt lyxkonsumtion på bekostnad av
gemensamma behov för HELA samhället och då förfaller landet och vi hamnar till
slut på den globala ekonomiska bakgården och har då återupprättat det gamla
fattigsamhället.
Därefter ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och agiterar då han publicerar!
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar