En månad närmre krematoriet!

                      

 

I dag är det onsdag 31 maj 2023 och till hans antagonisters sannolika besvikelse så lever den ogudaktige, vanartade, oduglige, värdelöse, hatade, föraktade, bohemiske och excentriske gubbstrutten ännu varför han stiger upp och börjar en ny dag med nya illgärningar. Han kliver upp och tar betablockerare. och kokar sedan te och dricker det med en bulle som tilltugg.

Han är för övrigt ett så kvalificerat missfoster att han inte kan springa etthundra meter lika snabbt som sin älskade adoptivdotter bondkatten Twix trots att hon nu är sextio år omräknat till mänsklig ålder. Han kan inte heller som alla undulater han ägt en gång i tiden flyga genom att flaxa med armarna och definitivt inte som en undulat flyga med en hastighet av 90 kilometer i timmen. Och han är inte heller den Messias som hans fanatiskt religiösa föräldrar väntade på då han inte ens kan gå på vattnet, så nog är han oduglig och värdelös alltid!

Dagens datum innebär att det är sista dagen i den första sommarmånaden och nu råder dt full sommar hemma i folkhemmet. Sedan förra månadsskiftet så har gubbstrutten nu en månad mindre kvar att leva och de av hans antagonister som gläds över detta kan gubbstrutten får om de egentligen har någonting att glädjas över.

Det enda vi vet om vår framtid är att vi ska dö och det är ett oundvikligt öde från och emd den stund vi föds, men för flertalet där denna slutgiltiga händelse någonting de inte vet om när, var eller hur. Det innebär att den antagonist som jublar över att gubbstrutten nu har en månad midre kvar att elva kan själv dö innan honom, så skrattar bäst som skrattar siste era huggormar. Men hur som helst så har  nu gubbstruten kommit en månad närmare krematoriet liksom alla andra.

I ag så beslutar sig gubbstrutten för en liten utflykt vid middagstid så han kliver på bussen hemma och åker till hållplatsen Gävle Sjukhus Västra Vägen där han byter till regionalbossen mot Sandviken och i Sandviken blir det att fotografera järnvägs motiv innan Reginatåget Lars Kristerz kommer in för hemfärd till Gävle Central.

Framme i Gävle så går han vidare till bussen och åker hem och börjar surfa och blogga.

I dag kan vi läsa om att Onkel $ams utrikesminister är i landet och att han är positiv till de n vidare processen med svenskt medlemskap i NATO. Gubbstrutten  tycker att medlemskapet i NATO är att föredra då det  finns en gradskala även i Helvetet och som Gårdarikes president och dennes hejdukar beter sig så måste man sätta ner foten och markera mot honom och då är ett medlemskap i NATO en rimlig konsekvens av läget.

I vårt eget land har en far dömt till livstid för att ha mördat sin son som han blivit irriterad på. Den förälder som mördar sin egna barn har tomtar på loftet och i synnerhet i vår tid så fysiskt våld mot barn inte längre är juridiskt korrekt. Nu får vi se om domen överklagas. Den dömde hade tomtar på loftet och var känd patient hos psykvården. Det är gott om knäppgökar som går lösa i landet och gubbstrutten har kommit i kontakt med flera sådana och gränsen mellan vem som är dåre och vem som är normal är luddig. Viss dårskap är socialt accepterad av ren slenterian och kulturella konventioner medan andra är helt tabu.

I dag kan vi läsa mer om ett omskrivet fall av rättsröta i staten och adressen är: https://www.expressen.se/nyheter/mats-lofvings-son-ludvig-for-mig-ar-det-oforlatligt/

Gubbstruttens kommentar är att hela storyn är djupt tragisk och någonting som vi skulle klarat oss bättre utan.

I dag kan vi läsa om att två flygplan i landet kollierat med våra fullfjädrade vänner. Ett passagerarplan som lämnat Arlanda och fick återvända och nödlanda då det  skadats av kollisionen. Även ett militärt flygplan har kolliderat med en bevingad individ i luftrummet. Mer läsning om saken på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/stor-insats-pa-arlanda-flygplan-krockade-med-fagel/

Gubbstruttens kommentar är att fåglar har inte flygcertifikat och mycket olika intelligens mellan arterna. I Sverige är kråkfåglarna inteliigentast och har därför störst förmåga atgt inse olika faror som de utsätts för. Fåglarna håller sig på lägre höjd än flygplan och därför är start och landning farligast för dem och flygplanen,

I Fjollträsk har det skett en skandal inom allmännyttiga bostadsbolaget Stockholms hem i vars fastigheter gubbstruten vuxit upp i och läsd mer på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQXjgo/anstalld-pa-stockholmshem-hyrde-ut-lagenheter-svart

Gubbstruttens kommentar är att det är någonting ruttet i den svenska staten och kommuner och deras bolag är inte bättre!

Det har varit pangpang i Göteborg vilket är allt annat än sällsynt och mer läsning om saken finns på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8P5MO/person-hittad-dod-i-goteborg

Gubbstruttens kommentar är att nu är frågan främst om det beslagtagna vapnet matchar de kulor som återfunnits. Är så fallet och vapnet dessutom har spår som fingeravtryck och eller DNA så är bevisningen mot den gripne robust, men om det brister i forensisk bevisning så blir deet knepigare och kanske inte ens räcker till åtal.

Gubbstrutten genomförde en lyckad tågresa i dag som var årets andra och på samma sträcka som den första. Men det kommer bli problem med tågresandet framöver vilket framgår av vad som man kan läsa på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/691G28/sodra-stambanan-stangs-av-i-sommar

Gubbstrutens kommentar är att det finns brister i insikter om järnvägstrafiken bland de poltiskt ansvariga och gubbstruten som är extremt engagerad ska ta upp några saker där insikterna brister.

För det första så har vi haft en debatt om hur vi ska öka kapaciteten på järnvägen främst mellan våra största städer. En vattendelare mellan de politiska blocken har vrit från om snabbtåg och debatten har då handlat om vad de tänkta banorna skulle kosta. Det är dessvärre bara halva sanningen för vad man ska tala om är i stället merkostnaden för snabbtåg i relation till alternativa kapacitetsutbyggnader och det vi nu ser visar på konsekvenserna av befintlig kapacitetsbrist.

Om man bygger höghastighetsbana finns i princip två lösningar, antingen bana på bädd av armerad betong i huvudsak på marknivå, eller den kinesiska tekniken där man lägger banan mest ovan marknivån. Med kinesisk teknik så slipper man plankorsningar och därtill relaterade problem med säkerheten och dessutom underlättas snöröjningen då man plogar bort snön så den faller ner på marken några meter under spårnivån. Höghastighetsbana på syllar på makadambädd anser gubbstrutten vara orealistiskt vi de höga hastigheter vi talar om. Det blir itne tillräckligt stabilt och ger stort underhållsbehov.

En annan sakfråga är annan strategisk järnvägstrafik i landet och det hanlar då främst om trafiken norr om Uppsala, Ostkustbanan, Botniabanan, Norrbotniabanan, Inlandsbanan, Mittbanan och tvärbanorna mellan Norra Stambanan och Inlandsbanan.

Här i Gävle så vill man bygga ny järnväg norrut på ett sätt som får gubbstruten att resa ragg, för man vill bygga helt ni bana mellan Gävle och Kringland och i Hagsta ska en ny banat till Ockelbo ansluta och ersätta befintlig bana, Problemen med den visionen är flera. För det första så kan man inte fånga in pendlare mellan Gävle och Bergby och däremellan liggande före detta stationslägen så de får åka på landsväg i stället, med eget fordon eller med buss vilket är sämre i frågan om säkerhet, restid och miljöpåverkan,

I Hagsta vill man bygga en ny station, men där vill tilltänkta medfinansiärer inte vara med ser det ut som. Men får man med dessa trots allt så blir den sannolikt ignen succé då den ligger för offside och när man gjort så har man tappat cirka fyrtio procent av pendlarna som väljer att resa med privata fordon i stället och stationsläget är alltså en kärnfråga för resenärernas val av resväg.

Dessa flummiga idéer blir ännu flummigare när man ska beakta att man i sdå fall skapar en flaskhals norr om Gävle Centralstation då man även avser att bygga en ny rangerbangård strax väster m E4. Det innebär att  den trafik som går där på Bergslagsbanan i dag får sällskap av trafik från Norra Stambanan, Ostkustbanan och banan till och från djuphamnen i Fredrikskans och då räcker inte dagens två spår långt och det är trångt och dyrt att bygga ut kapaciteten där med två spå till och det kräver ny viadukt över Norra  Kungsvägen, ny viadukt för Skånbergsleden över järnvägen, och diverse expropriationer av fastightger för att få plats med spåren, bland annat Team Sportia och Willys,

Bygger man ut nuvarande sträcka till dubbelspår så vill man få bort plankorsningen vid COOP Triangeln och det är förenat med dyra byggen där man leder ner vägtrafiken i en tunnel under spåren och Testeboån, eller en viadukt över dessa och hur som helst är det dyrt och komplicerat.

Men man får hu en ny rangerbangård med ökad kapacitet ändå. Det är riktigt och man bygger ett nytt logistikcentrum, men frågan är om det itne kostar mer än det smakar då vi kan räkna med att vi får ifrågasätta var vrpor produceras i relation till konsumtionen och då minskar behovet av långa transporet till sjöss av tungt och skrymmande gods och då får man nog räkna på hur stora rangerbangårdar som behövs och är dessutom det optimala att bygga ut kapaciteten i Gävle, eller ska vi sprida flödet till fler hamnar i stället? Man vill bygga nya bostäder där dagens godsbangård ligger, men det finns stora tveksamheter till det då man befarar att det kräver en kostsamma miljösanering av marken och dt är då frågan om det är värt det? Det är definitivt värt det, men bara för profitörerna som vill tjäna pengar på att exploatera området men för tilltänkta boende är det mer tveksamt och kanske även lite trendrelaterat i fråga om hur man vill bo. Vill man bor tätt och centralt eller vill man bo mer naturnära i förorter i stället?

I dag så vill folk gärna bo i villor  eller  radhus och s¨ådan kan man inte bygga på bangårdsområet Näringen med realistiska ekonomiska villkor för det blir dyr mark där man tvingas bygga på höjden och det är dyrare att bygga ett höghus än en villa per  kvadratmeter.

Tar vi oss lite längre norrut så måste man få arset ur vagnen och börja bygga Norrbotniabanan med tanke på samhällsutvecklingen där för om infrastrukturen är eftersatt så försvåras rekryteringen av folk som ska bemanna de nya industrierna där och då är järnvägen en strategisk faktor att räkna med.

Inlandsbanan måste få ökad kapacitet då det behövs för ökade transporter som är relaterade till råvaruutvinningen i inlandet, främst skog och mineraler. Dt krävs elektrifiering, bättre rälslägen, kraftigare räls, uppgraderat trafikledningssystem och mer därtill och även tvärbanorna måste rustas upp.

Dessutom så är det ingen bra idé att vurma för skattesänkningar för välsituerade som vissa politiker gör, för allt det här kommer kräva stora belopp för investeringar och då måste man få in pengar och sluta dalta med den övre slummen.

Dessutom så är det fler områden inom den offentliga sektorn som behöver till ksott av pengar, välfärden, totalförsvaret och elektricitetsproduktionen och distributionen och det blir inget bra samhälle om privilegierade ska få ägna sig åt lyxkonsumtion på bekostnad av gemensamma behov för HELA samhället och då förfaller landet och vi hamnar till slut på den globala ekonomiska bakgården och har då återupprättat det gamla fattigsamhället.

Därefter ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och agiterar då han publicerar!




















































Råttornas dödsfiende.


För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen  privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.