Lördag
I
dag är det lördag 30 september 2023 och till hans antagonisters sannolika
besvikelse så lever den ogudaktige, vanartade, oduglige, värdelöse, hatade,
föraktade, bohemiske och excentriske gubbstrutten ännu varför han stiger upp
och börjar en ny dag med nya illgärningar.
I
och med att detr är månadens och kvartalets sista dag så har nu gubbstrutten en
månad mindre kvar att leva och om någon av hans antagonister skulle tycka att
det är glädjande och fira det så är det dessvärre så illa att samma sak gäller
även dem själva.
Han
är för övrigt ett så kvalificerat missfoster att han inte kan springa etthundra
meter lika snabbt som sin älskade adoptivdotter bondkatten Twix trots att hon
nu är sextio år omräknat till mänsklig ålder. Han kan inte heller som alla undulater
han ägt en gång i tiden flyga genom att flaxa med armarna och definitivt inte
som en undulat flyga med en hastighet av 90 kilometer i timmen.
Och
han är inte heller den Messias som hans fanatiskt religiösa föräldrar väntade
på då han inte ens kan gå på vattnet, så nog är han oduglig och värdelös
alltid!
Då
han vaknar i dag kliver han upp och tar betablockerare varefter han åter lägger
sig och sover några timmar till innan han påbörjar en dag med tillfällen till
nya illgärningar. Han kokar te och dricker det med en bulle som tilltugg och
kattmadam får påfyllning i skålarna för mat och vatten och hon bereds tillträde
till altanen.
Sedan
så surfar gubbstrutten några timmar på webben och till slut så börjar han arbetet
med att göra höst i trädgården genom att stoppa in fontänpumpen i en plastpåse,
täcka över springbrunnen, lägga in grästrimmern i förrådsskrubben och ta upp slangar
och kablar från altanens golv.
Senare
går han även ut till nöjesmaskinen i garaget med vinterhjulens navkapslar då
han ska skifta till dubbdäck inom kort på både nöjesmaskinen och
blixtturbobilen. Gubbstrutten har även unnat sig några tupplurar då han varit
trött i dag efter att ha varit pigg i natt och kom sent i säng men till slut så
lagar han i alla fall mat och äter dagens huvudmåltid innan han till slut börja
blogga.
I
dag kan vi notera att Centerpartiet som kongressar i Örebro nu överger sitt
motstånd mot kärnkraften. Gubbstrutten minns mycket väl när frågan var en het
potatis i den svenska politiken och vi fick folkomrösta.
Gubbstrutten
minns även hur dumma folk var då de trodde att Torbjörn Fälldin kunde stoppa
kärnkraften och att oavsett hur det skulle gå i en folkomröstning så blir inte
utslaget av en sådan bara temporärt då ett kraftverk oavsett typ av kraftverk
har betydligt längre livslängd än en valperiod.
Gubbstruttens
syn på saken då och även nu är att han inte älskar kärnkraft, men samtidigt är
allting relativt. Kärnkraften har två nackdelar, slutförvaring av utbänt
bränsle och konsekvenserna av ett haveri som vi fått se i skarpt läge i
Harrsiburg, Tjernobyl och Fukushima.
Men
i realtid är kärnkraften ren så länge den fungerar, men den har även en till
nackdel och det är konsekvenserna av ett
väpnat angrepp på ett kärnkraftverk i samband med ett krig eller ett terrordåd.
Detta hot har blivit aktuellt i och med att Gårdarike överföll Ukraina.
Men
när man fick ändan ur vagnen och gick till folkomröstning så var vi inne i en
lågkonjunktur och hade redan investerat mångmiljardbelopp i reaktorer och då
ansåg gubbstrutten att tåget hade gått för att riva upp beslutet för dels
skulle vi ha kastat investeringarna i sjön och det var definitivt inga
småpengar utan gigantiska belopp.
Det
skulle medfört merkostnader för att vi dessutom skulle tappat i fart i utbyggnaden
av vår kapacitet inom energiförsörjningen.
Gubbstrutten
tog konsekvensen av sitt resonemang och röstade på Linje 2. Mot den stor Linje
1 som var mycket kärnkraftvänlig och Linje 3 som var helt emot kärnkraft.
Gubbstrutten ansåg att både tvärstopp för svensk kärnkraft som en ohämmad
utbyggnad var dåliga alternativ och att stanna vid de reaktorer som var
projekterade eller redan i draft var den minst dåliga lösningen.
I
dag så har vi fått vidgade perspektiv på ekologin och nu är konsumtionen av
fossila bränslen det stora hotet då dessa skadar luften på ett sätt som är destruktivt
för klimatet.
Då
finns det pro primo sådana som förnekar att så skulle vara fallet. Till dessa
så kan gubbstrutten ge ett tips, kör gärna E4 norrut till Sundsvall och när man
närmar sig staden söderifrån så ser man att skogen är död på en höjd till
vänster om vägen och i omedelbara närheten finns det industrier som släpper ut
föroreningar i luften.
Första
gången gubbstrutten såg detta var sommaren 1970 då han körde norrut mot
Sollefteå för att rycka in till Kungliga Västernorrlands Regemente för
värnpliktsutbildning. Om läget nu har förändrats på platsen vet inte
gubbstrutten då det nu gått några decennier sedan gubbstrutten körde förbi senast,
men även då såg det lika illa ut så gubbstrutten betvivlar att det skulle vara
bättre i dag.
Nu
handlar alltså debatten mest om utsläpp i luften av destruktiva gaser och det
gör att nu har hela världen blivit smånojig och det som är på modet i dag är
att fordon med förbränningsmotorer som drivs av fossila drivmedel ska ersättas
av elektriska motorer.
Det
är en utveckling som är på både gott och ont. Ska vi börja med finansieringen
av att konsumera elektriska fordon så är dessa avsevärt dyrare än fordon med
förbränningsmotorer och konsumtionen finansieras till stor del av yrkesarbete.
I
samband med yrkesarbete sr det år energi och ju mer vi yrkesarbetar och det för
att kunna upprätthålla vår materiella standard desto större negativ miljöpåverkan
blir det. Där har vi ett första minus med elektriska fordon.
Elektriska
ladsvägsfordon måste lagra energi i batterier och laddas och det är inte bara kärnkraften som har miljöproblem,
utan i princip alla typer av kraftverk. Om man bygger vattenkraft så finns det
gränser för hur mycket detta kan ske och i vårt eget land är den i stort sett
redan utbyggd till fullo även om befintliga anläggningar kan effektiviseras med
ny och effektivare teknik, men det ger tyvärr ändå bara marginella effekter.
Att
bygga vattenkraftverk med för gigantiska ingrepp i landskapet och man måste
lösa in fastigheter som kommer ställas under vatten och så blir dtr problem för
vandringsfiskarter som får sina migrationsvägar förstörda, Dessutom så är de
sårbara vid krig och terrorism och tänk bara på vad som skulle hända om ett
angrepp på dammen vid Trängslet skulle medföra och det är bara ett exempel om
dock ett stort sådan och bara i vårt get land.
Att
bygga ut mer vindkraft som nu sker ger mycket dyr elektricitet och dessutom så
stör vindkraften djurlivet och främst fågellivet. Rubbar man i djurlivet så ger
det långa kedjereaktioner i näringskedjorna varför det är allt annat än
oproblematiskt även om vindkraften torde vara förhållandevis problemfri förutom
att vinden blåser inte konstant dygnet runt och året om, utan den är lite
nyckfull.
Sedan
har vi då man eldar i ångpannor och omvandlar röken till elektricitet i
turbiner som driver generatorer. Det beror då på vad man eldar med vilka
konsekvenser det får för miljön och är det fossila bränslen som kol eller olja
så är det illa medan biodynamiska bränslen är bättre.
Tänker
vi oss att ladda elfordon med ekologiskt bra elektricitet så finns det ändå
problem kvar som dels att det blir dyrt för konsumenten och att utvinningen av
råvaror till batterierna är förenad med problem då man exploaterar fattiga
människor i tredje världen och att man dessutom kan får köpa råvaror från
länder som in te är politiskt korrekt utan de kan vara i varierande grad rena
skurkstater.
Kör
man däremot dagens förbränningsmotorer på biodynamiska bränslen så blir det
billigare för konsumenten då sådana bilar är billigare att tillverka, men
efterfrågan på råvaror som energigrödor på åkrar eller skogsråvara gör att man
ökar kraven på avkastning visavi arealen
och då krattar men gruset för ett aggressivare naturbruk med mer av utdikning,
monokulturer och kemikalier.
När
det handlar om att omvandla åkergrödor till etanol så går det åt lika mycket
energi i processen som den finn i den etanol man tillverkar och när det gäller
metanol som utvinns ur skogsråvara i stället vå vet gubbstrutten inga detaljer,
men däremot befarar han att det handlar om ungefär lika mycket.
Elmotorerna
har en klar fördel och det är att de har god segdragning från start medan en
förbränningsmotor kräver ett visst varvtal för att dra och sedan så kan vridmomentkurvan
veriera utifrån hur motorn är konstruerad. Kör man på diesel så har
dieselmotorn högre verkningsgrad än en bensinmotor på grund av att dieselmotorn
har lägre arbetstemperatur varför man förlorar mindre i värmestrålning.
Men
bensinmotorns högre arbetstemperatur är en fördel vintertid då det ger bättre
värme i en bil, men en elbil måste ta ut mer energi ur batterierna vintertid då
elmotorn saknar värmestrålning medan bensinmotorn bjuder på värme gratis så att
säga. Dieselmotorn ligger emellan elmotorn och bensinmotorn i vinteregenskaper.
Elmotorn är däremot lättare att starta vintertid om man bara har ström i
batterierna medan dieselmotorn med sin höga kompression kräver mest kraft för
att starta i kyla.
Kontentan
blir i alla fall att hur än man vänder sig så sitter ändå arslet bak och det
finns inga lösningar som är gratis utan alla alternativ har sitt pris och nu
ska gubbstrutten avsluta inlägget med några nya gävliga bilder!
Gubbstruttens älskade levande råttfälla Twix.
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar