Franskt statsbesök i Sverige.

                                                                                                                        




I dag är det tisdag 30 januari 2024, och till hans antagonisters sannolika besvikelse så lever den ogudaktige, vanartade, oduglige, värdelöse, hatade, föraktade, bohemiske och excentriske gubbstrutten ännu varför han stiger upp efter att ha sovit gott till dess. Han tar då sin medicin innan han lägger sig för att sova en stund till, men först så får kattmadam påfyllning av vatten i sina vattenskålar som hon druckit upp det mesta ur skålarna.

Sedan vaknar han igen och nu stiger han upp och kokar te som han sedan dricker med en bulle som tilltugg innan han börjar surfa på webben. Han fluktar då även på webbteve vilket förutsätter att han dessvärre fortfarande lever till sannolik besvikelse för hans antagonister. Han håller på med detta i några timmar innan han gör sig skyldig till förargelseväckande beteende genom att gå ut till blixtturbobilen och sätta sig bakom ratten i denna och köra till COOP Triangeln för att storhandla daglibvaror.

Han ör även så och när han kommer ut igen och fyller bilen med det han handlat så går bommarna ner och han kan ta  årets första järnvägsbilder till sin spårtrafikblogg och årets spårtrafikkrönika. Det är ett dubbeldäckat regionaltåg typ Littera X40 på väg mot Ljusdal som passerar och kan observeras i en sektor där snöhögarna saknas. Sedan kör gubbstrutten hem varorna och lastar ur innan bilen körs tillbaka till sin parkeringsplats och därefter går gubbstrutten tillbaka hem till sitt radhus och tar  han om varorna och lagrar dessa på sina platser och nu har han lagringsbara varor för flera veckor framåt.

I dag så kommer den franske presidenten på två dagars statsbesök och motas av både Hans (majestät) och en man vars tilltalsnamn betyder varg och som är landets regeringschef. Det är omgärdat med all den pompa och ståt som ett statsbesök kräver och näste president som kommer hit torde bli den finske presidenten då han blivit vald och tillträtt sitt ämbete och den finska traditionen är att presidentens första statsbesök ska äga rum i Sverige eller som man i Soumi kallar landet Ruotsi.

Vad har då Frankrike betytt för Sverige? Backar vi klockan så var franska ett viktigt språk i landet som Gustav III föredrog att tala, men i dag så är det engelskan som är landets andra språk de facto. Den franska revolutionen påverkade en hel värld och gav landet sitt valspå¨rk frihet, jämlikhet och broderskap. Den franska revolutionen betydde även att bördsprivilegier avskaffades så adeln miste sina offentligrättsliga privileier som till exempel ensamrätt till officersgrader i krigsmakten varför Jean Baptiste Bernadotte kunde avancera från underofficer till marskalk och bli rekryterad till att bli Sveriges tronföljare varför vi har en fransk dynasti på vår svenska tron sedan drygt tvåhundra år tillbaka..

Den franska revolutionen fick även en stor kulturell inverkan och det mest påtagliga torde vara decimalsystemet som inbegriper både metersystemet och decimalsystem i vår valuta.

När det gäller franska varor i vårt land så har vi många lyxprodukter som tilltalar en fåfäng kundkrets med välfyllda bankkonton och så har vi den franska bili8ndustrin där Renault i dag har ryckt upp sig från en torftig bil efter kriget till en hög standard i dag både när det gäller krocksäkerhet, rostskydd, design och detaljarbete och en ofta tilltalande design. Samarbetet med Volvo förr torde ha ryckt upp märket från sin tidigare lite torftiga framtoning. Peugeot säljer bra i landet i flera marknadssegment och är konkurrenskraftiga även om deras moderna automatiska växellådor liksom andra märken med liknan de växellådor haft kvalitetsproblem. Men deras rostskydd är inte i nivå med Renaults, men de ingår i en gigantisk koncern i dag som är på frammarsch i alla fall.

Citroën tillhör samma koncern och delar teknik med Peugeot när det gäller flera tekniska delar och Citroën ha<r va<rit ett avantgardistisk märke sedan trettiotalet då man presenterade ”Traction Avant” med självbärande kaross, framhjulsdrift och radialdäck och de bilarna var tekniskt överlägsna alla andra bruksbilar på sin tid. När modellen lades ner på femtiotalet så tog DS över lem såg ut som ett UFO och gjorde alla andra bilar till rena stenåldern och än i dag så är Citroëns toppmodeller bilar i samma anda om dock inte lika spektakulära i sin framtoning på både gott och ont, men jag gillar i alla fall Citroën DS och CX.

Fransk flygindustri är på topp med flygplan som Sud Avition Caravelle och Concorde i sin historia och fransk järnvägsindustri tillhör det globala toppskiktet och till exempel så tillverkas det tåg gubbstrutten fotograferat i dag av ett franskt bolag även om produktionen sker i Tyskland. Den franska nationalsången som har sina rötter i revolutionen tillhör gubbstruttens absoluta favoriter bland nationalsånger.

I da kan vi läsa om Sveriges moraliska förfall på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MoK445/sverige-allt-mer-korrupt

Gubbstruttens kommentar är att svensk korruption är sådan att det som blir känt bara är toppen av ett isberg. Ska gubbstrutten se tillbaka på sitt yrkesliv som statstjänstehjon så var de myndigheter han arbetade hos korrumperade och nepotism och vänskapskorruption var det vanligaste.

Där han arbetade innan pensioneringen så gick först chefsjuristen ut på den interna webben och förklarade offentlighetsprincipen för att datasäkerhetschefen någon vecka senare gick ut i samma forum och påbjöd tystnadskultur genom att skriva att det inte var okay att sprida information från intranätet utanför myndigheten. Okay är dock ett ord som juridiskt sett inte betyder förbjudet, men däremot så är man tydlig med vad man önskar, och det är håll käften. Mer korrumperad än så kan en myndighet inte bli och myndigheten var genomrutten och stank av nepotism, vänskapskorruption, pennalism och tystnadskultur.

För övrigt så anser gubbstrutten att svenska myndigheter är befolkade av allt för stor andel av personalen som i bästa fall helt saknar integritet och civilkurage och i värsta fall även är korrumperade och är sina chefers lydiga springpojkar och gärna ställer upp och hjälper dessa med ljusskygg myndighetsutövning. Civilkurage och integritet är en överkurs för de medarbetare som är köpta av arbetsgivarna i stället för att vara anställda. Om en myndighet har en patriarkal social struktur så tenderar personalpolitiken att utformas så att den kan benämnas som nummerlotteriet eller bimbolotto.

Därefter ska gubbstrutten avsluta inlägget med dagens nya gävliga biolder!

 

 
























Den oduglige gubbstruttens levande råttfälla Twix.

För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen  privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet  


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.