Trettio år sedan korruptionen dödade över 800 människor.
I dag är det
är det lördag 28 september 2024 och till hans antagonisters sannolika
besvikelse så lever gubbstrutten ännu, men han kan i alla fall lova att han
kommer att dö då han inte är odödlig och allt som är begränsat i rummet är även
begränsat i tiden. Så håll er till tåls ännu en tid era huggormar.
I dag så
vaknar gubbstrutten alltså igen tyvärr trots att han är bohemisk, excentrisk,
värdelös, oduglig, hatad och föraktad och påbörjar en dag av nya illgärningar
och den största illgärningen är att han ännu lever vilket är till icke ringa
förargelse för allt bättre slödder som tycker man ska satsa på sig själv och ta
sig fram genom livet md vassa armbågar så att säga.
Han vaknar
upp och kliver upp och tar betablockerare innan han kokar te och dricker det
med en bulle som tilltugg och givetvis får pälsklingen kattmadam Twix
påfyllning av torrfoder och vatten.
Därefter så
surfar han någon timme på webben innan han går ut till parkeringen och tarr
bort lastbärarna från blixtturbobilens
tak eftersom de sitter i vägen vid snöröjning och nu har det nyligen varit
höstdagjämning och vi är inne i vinterhalvåret med påföljande risk för snö.
Han bär hem
lastbärararna och ställer in dem i förrådshuset innan han går in och fortsätter
surfa till han tar en tupplur. Och när
han vaknar så går han till garaget och tittar till nöjesmaskinen och placerar
en till vävtejp till dörrtätningslisten som han ska byta till våren. Bilens
funktion är otadlig och start och elsystem fungerar som de ska.
På hemvägen
tar han in liten omväg i det fina höstvädret via Blåbärsvägen innan han går hem
igen.
Hemma igen
så lagar han en god måltid som han äter varefter han börjar blogga. I dag är
det trettio år sedan M/S Estonia förliste på grund av korruption. Dels så hade
besiktningsprotokollet manipiulerats och så hade rederiet trots det låtit
fartyget gå i hårt väder som hon inte var konstruerad för att klara av på grund
av den idiotiska konstruktuionen av förens lastport.
Bogvisirets
infärstning och låsanordningar var definitivt undermåliga och även underhållet
finns all anledning att ifrågasätta liksom den löpande tillsynen.
Bogvisiret
var konstruerat så att om det föll av så drog det med sig bogrampen som satt
innanför och på vilket fordonen hördes av och på fatyget.
Att det är
så illa är ett fatalt bevis på att de så kallade klassningssällskapen inte kan
lösa sin uppgift för sjösäkerheten och att vår
egen tillsynsmyndighet Sjöfartsverket varit tandlös för att lösa sin
uppgift och det trots att hundratals människor fick sätta livet till trots att
fartyget ine var fullbokat och skandal är bara förnamnet.
”Dum-Svensson”
reagerar dock marginellt på sådan här rättsröta då hen ofta har en blind
auktoritetstro och inte ifrågasätter våra korrumperade myndigheter. En kort tid
innan katastrofen en arbetskamrat till gubbstrutten att hen skulle åka på en
konferensresa till Åland varför gubbstrutten frågade om vilket fartyg hen
skulle resa med och svaret blev Birka Princess. Då sa gubbstrutten att det var
ett bra val av säkerhetsskäl då hon inte hade stora genomgående bildäck som
snabbt kunde vattenfyllas vid en kollision som tillhör hotbilden mot säkerheten
då man går genom tränga mycket trafikerade farvatten. Kollegan så ut som en
fågelholk i ansiktet och fattde troligen inte vad gubbstruiten talade om.
Men några år
senare så såldes Birka Princess till ett rederi som bedrev kryssningstrafik i
grekiska övärlden och hon gig då på ett undervattensrev och sjönk i lagunen i
Santorini, men hon höll skig flytande mycket längre än M/S Estonia som förliste
en kort tid efter att gubbstrutten uttalat sin anmärkningar om säkerheten på
fartyg med så kallade roro-däck som ä’r öppna från för till akter och från
babord till styrbord och om det kommer in vatten där så blir fartyget instabilt
och kapsejsar men det är givetvis överkurs för ”Dum-Svensson” i dennes blinda
auktoritetstro och mer intresserad av senaste klädmodet, vem som vinner
allsvenskan i jota eller elitserien i ishockey eller vem som vinnes
Melodifestivalen. (https://www.youtube.com/watch?v=WQW30HCSJlc)
Dessutom så
yttrade gubbstruttens dåvarande chev något år senare sin förvåning då gubbstrutten
förklarade att RMS Titanic var säkrare än M/S Estonia då det fartyget inte hade
roro-däck från för till akter och babord till styrbord. Däremot så hade RMS Titanic
nitat skrov vilket ine är lika starkt som ett helsvetsat. Men man hade inte radar
elle GPS på Titanic så dessa inte var uppfunna ä då och livräddningsutrustningen
var under all kritik, men uppfyllde dock gällande regelverk om sjösäkerhet.
Men den
chefen var knappast någon Einstein och tvingades senare bort från sin tjänst då
hen myglat för indiskret och lämnat spår efter sig.
Tar vi sedan
fallet med Birka Princess som fick det nya namnet Sea Diamond så finns det två
av gubbstrutten kända parallellfall vad förloppet beträffar. Det första är M/S
Mikhail Lermontov som var flaggat för ett rederi i Sovjetunionen. Hon var på
kryssning och lämnade hamnen i Picton på Sydön i Nya Zeeland varifrån även
färjetrafiken till Wellington på Nordön går och efter avsegling så svängde hon
babord och gick vidare genom skärgården med hamnkaptenen som lots, men gick på
ett undervattensrev och sprang läck.
Kaptenen
satte då fartyget på grund, men då elektriciteten till ankarspelet slagits ut
så gled fartyget av grundet och sjönk, men man lyckades som i fallet med Sea
Diamond evakuera all ombord utom de som drunknat direkt då fartyget sprang läck
och fartyget flöt länge innan hon sjönk till slut. (https://www.youtube.com/watch?v=ZtdvqobGBoY)
Ett tredje exempel
är Costa Concordia, det megatsora kryssningsfartyget som havererade i Italien
efter att gått på ett undervattensrev på en kryssning och som lade sig
halvsjunket på sidan och det blev en dyr och komplicerad operation för att
bärja fartyget och dra henne till var för upphuggning. (https://www.youtube.com/watch?v=z17xqYzURXg)
Men det
finns i dag fartyg som inte borde får gå i trafik i svenska farvatten och då
tänker gubbstrutten på fartygen som Gotlansbolagen använder för trafiken mellan
fastlandet och Gotland. Felet med dessa är att de är öppna över inlastningen i
aktern varför höga vågor kan slå in till roro-däck och göra fartyget instabilt
och givetvis så går man inte ut i för hårt väder, men med korruption hos
tillsynsmyndigheterna och dumma och blint auktoritetstroende människor så
kommer detta fortsätta så länge ingen katastrof inträffar och tvinga både
rederier och tillsynsmyndigheter att bli seriösare.
Estline var
ett rederi som ägdes till hälften av svenska rederiet Nordström & Thulin
och är den värsta katstrofen i svensk sjöfartshistoria
Det gå att
bygga fartyg mycket säkrare och ett föredömligt exempel är Smyril Lines M/S
Norröna som går i trafik från Hirtshals på Jylland till Torshavn på Färöarna
och sommartid även till Seyðisfjörður på Island. Tidigare har fartyget även
angjort Lerwick på Shetlandsöarna och titta närmare på fartyget på sidan: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Norr%C3%B6na_(ship,_2003)
Gubbstruttens kommentar är att titta noga på hur aktern är
utformad och där finns inga öppna påfarter och bara en stor akterport som sluter
tätt och över infarten till bildäck så är fartyget överdäckat.
.Men även
våra närmaste grannländer har drabbat av sjökatastrofer och i Danmark så förliste
det nya kombinerade last- och passagerarfartyget M/S Hans Hedtoft som var på
återresa till Köbenhavn från Grönland på sin jungfruresa och mer om den
katastrofen finns att ta del av på sidan: https://www.youtube.com/watch?v=b2LEPrno1kE
I Norge så
inträffade en tragisk katastrof som fick mig att för första gången få kännedom
om kustsjöfarten mellan Bergen och Kirkenes och mer kunskap om saken finns på
sidan: https://www.youtube.com/watch?v=I5Z3Vlr820Y
Och under
lite senare tid så inträffade en till katastrof som man kan se mer om på sidan:
https://www.youtube.com/watch?v=dey8pkySugs
Nog om
sjöfartens mörka stunder och nu över till någonting helt annat, Israel har
lyckats döda Hizbollahs ledare i en attack i Libanon och nu så har konflikten
trappats upp. Iran tillhör Hizbollahs supportrar varför det inträffade skapar
oro bland mullorna i Teheran och hur än de reagerar på det inträffade så är det
som moment 22 och förenat med stora risker.
Ett storkrig
med Israel vill de sannolikt undvika, men samtidigt så riskerar de att tappa
ansiktet om de passar så det är ett val mellan pest och kolera. Vid ett
storkrig så skulle Israel knappast ha några restriktioner om hur de slår
tillbaka och även om Onkel $am inte skulle uppmuntra till det så skulle han
troligen inte heller sätta ner foten och förhindra det utan han skulle
sannolikt gärna se att Israel gjorde slut på mullornas teokratiska skräckvälde
i Iran. Gårdarike vill nog inte peta i getingboet så man har fullt upp redan
med Ukraina och Mittens Rike vill nog inte dras in i en sådan konflikt i onödan.
Nu så blir
posten som Konungens befallningshavare i Fjollträsk vakant och då är frågan vem
som kommer få den? En tänkbar kandidat om, han vill ha jobbet är Fredrik
Reinfeldt, men gubbstrutten vet inte om han är intresserad. Men han är nog
Moderaternas mest meriterade kandidat. Att ge ämbetet till en som tillhör
xenofobiska stålrörspartiet torde inte vara troligt då det är ett allt för
kontroversiellt parti och efter ett regeringsskifte så skulle hen sannolikt
omplaceras till elefantkyrkogården.
Bland
moderater så kanske man tillfrågar Tobias Billström eller någon annan
tungviktare som är ledig och bland liberaler så kanske man tillfrågar den förre
partiledaren som är ambassadör i Rom. Sedan så finns det sannolikt presumtiva
kandidater i näringslivet och medievärlden också men framtiden kommer visa vem
som får ämbetet.
Xenofobiska
stålrörspartiets ledare firar bröllop hemma i Sölvesborg och i blaskorna kan
alla se vilka som var bröllopsgäster.
Därefter så
ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och avsluta inlägget med
dagens nya gävliga bilder!
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar