Trettio år sedan korruptionen dödade över 800 människor.

                                                                                                                                                                             

      


  

I dag är det är det lördag 28 september 2024 och till hans antagonisters sannolika besvikelse så lever gubbstrutten ännu, men han kan i alla fall lova att han kommer att dö då han inte är odödlig och allt som är begränsat i rummet är även begränsat i tiden. Så håll er till tåls ännu en tid era huggormar.

I dag så vaknar gubbstrutten alltså igen tyvärr trots att han är bohemisk, excentrisk, värdelös, oduglig, hatad och föraktad och påbörjar en dag av nya illgärningar och den största illgärningen är att han ännu lever vilket är till icke ringa förargelse för allt bättre slödder som tycker man ska satsa på sig själv och ta sig fram genom livet md vassa armbågar så att säga.

Han vaknar upp och kliver upp och tar betablockerare innan han kokar te och dricker det med en bulle som tilltugg och givetvis får pälsklingen kattmadam Twix påfyllning av torrfoder och vatten.

Därefter så surfar han någon timme på webben innan han går ut till parkeringen och tarr bort lastbärarna  från blixtturbobilens tak eftersom de sitter i vägen vid snöröjning och nu har det nyligen varit höstdagjämning och vi är inne i vinterhalvåret med påföljande risk för snö.

Han bär hem lastbärararna och ställer in dem i förrådshuset innan han går in och fortsätter surfa till han tar en tupplur.  Och när han vaknar så går han till garaget och tittar till nöjesmaskinen och placerar en till vävtejp till dörrtätningslisten som han ska byta till våren. Bilens funktion är otadlig och start och elsystem fungerar som de ska.

På hemvägen tar han in liten omväg i det fina höstvädret via Blåbärsvägen innan han går hem igen.

Hemma igen så lagar han en god måltid som han äter varefter han börjar blogga. I dag är det trettio år sedan M/S Estonia förliste på grund av korruption. Dels så hade besiktningsprotokollet manipiulerats och så hade rederiet trots det låtit fartyget gå i hårt väder som hon inte var konstruerad för att klara av på grund av den idiotiska konstruktuionen av förens lastport.

Bogvisirets infärstning och låsanordningar var definitivt undermåliga och även underhållet finns all anledning att ifrågasätta liksom den löpande tillsynen.

Bogvisiret var konstruerat så att om det föll av så drog det med sig bogrampen som satt innanför och på vilket fordonen hördes av och på fatyget.

Att det är så illa är ett fatalt bevis på att de så kallade klassningssällskapen inte kan lösa sin uppgift för sjösäkerheten och att vår  egen tillsynsmyndighet Sjöfartsverket varit tandlös för att lösa sin uppgift och det trots att hundratals människor fick sätta livet till trots att fartyget ine var fullbokat och skandal är bara förnamnet.

”Dum-Svensson” reagerar dock marginellt på sådan här rättsröta då hen ofta har en blind auktoritetstro och inte ifrågasätter våra korrumperade myndigheter. En kort tid innan katastrofen en arbetskamrat till gubbstrutten att hen skulle åka på en konferensresa till Åland varför gubbstrutten frågade om vilket fartyg hen skulle resa med och svaret blev Birka Princess. Då sa gubbstrutten att det var ett bra val av säkerhetsskäl då hon inte hade stora genomgående bildäck som snabbt kunde vattenfyllas vid en kollision som tillhör hotbilden mot säkerheten då man går genom tränga mycket trafikerade farvatten. Kollegan så ut som en fågelholk i ansiktet och fattde troligen inte vad  gubbstruiten talade om.

Men några år senare så såldes Birka Princess till ett rederi som bedrev kryssningstrafik i grekiska övärlden och hon gig då på ett undervattensrev och sjönk i lagunen i Santorini, men hon höll skig flytande mycket längre än M/S Estonia som förliste en kort tid efter att gubbstrutten uttalat sin anmärkningar om säkerheten på fartyg med så kallade roro-däck som ä’r öppna från för till akter och från babord till styrbord och om det kommer in vatten där så blir fartyget instabilt och kapsejsar men det är givetvis överkurs för ”Dum-Svensson” i dennes blinda auktoritetstro och mer intresserad av senaste klädmodet, vem som vinner allsvenskan i jota eller elitserien i ishockey eller vem som vinnes Melodifestivalen. (https://www.youtube.com/watch?v=WQW30HCSJlc)

Dessutom så yttrade gubbstruttens dåvarande chev något år senare sin förvåning då gubbstrutten förklarade att RMS Titanic var säkrare än M/S Estonia då det fartyget inte hade roro-däck från för till akter och babord till styrbord. Däremot så hade RMS Titanic nitat skrov vilket ine är lika starkt som ett helsvetsat. Men man hade inte radar elle GPS på Titanic så dessa inte var uppfunna ä då och livräddningsutrustningen var under all kritik, men uppfyllde dock gällande regelverk om sjösäkerhet.

Men den chefen var knappast någon Einstein och tvingades senare bort från sin tjänst då hen myglat för indiskret och lämnat spår efter sig.

Tar vi sedan fallet med Birka Princess som fick det nya namnet Sea Diamond så finns det två av gubbstrutten kända parallellfall vad förloppet beträffar. Det första är M/S Mikhail Lermontov som var flaggat för ett rederi i Sovjetunionen. Hon var på kryssning och lämnade hamnen i Picton på Sydön i Nya Zeeland varifrån även färjetrafiken till Wellington på Nordön går och efter avsegling så svängde hon babord och gick vidare genom skärgården med hamnkaptenen som lots, men gick på ett undervattensrev och sprang läck.

Kaptenen satte då fartyget på grund, men då elektriciteten till ankarspelet slagits ut så gled fartyget av grundet och sjönk, men man lyckades som i fallet med Sea Diamond evakuera all ombord utom de som drunknat direkt då fartyget sprang läck och fartyget flöt länge innan hon sjönk till slut. (https://www.youtube.com/watch?v=ZtdvqobGBoY)

Ett tredje exempel är Costa Concordia, det megatsora kryssningsfartyget som havererade i Italien efter att gått på ett undervattensrev på en kryssning och som lade sig halvsjunket på sidan och det blev en dyr och komplicerad operation för att bärja fartyget och dra henne till var för upphuggning. (https://www.youtube.com/watch?v=z17xqYzURXg)

Men det finns i dag fartyg som inte borde får gå i trafik i svenska farvatten och då tänker gubbstrutten på fartygen som Gotlansbolagen använder för trafiken mellan fastlandet och Gotland. Felet med dessa är att de är öppna över inlastningen i aktern varför höga vågor kan slå in till roro-däck och göra fartyget instabilt och givetvis så går man inte ut i för hårt väder, men med korruption hos tillsynsmyndigheterna och dumma och blint auktoritetstroende människor så kommer detta fortsätta så länge ingen katastrof inträffar och tvinga både rederier och tillsynsmyndigheter att bli seriösare.

Estline var ett rederi som ägdes till hälften av svenska rederiet Nordström & Thulin och är den värsta katstrofen i svensk sjöfartshistoria

Det gå att bygga fartyg mycket säkrare och ett föredömligt exempel är Smyril Lines M/S Norröna som går i trafik från Hirtshals på Jylland till Torshavn på Färöarna och sommartid även till Seyðisfjörður på Island. Tidigare har fartyget även angjort Lerwick på Shetlandsöarna och titta närmare på fartyget på sidan: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Norr%C3%B6na_(ship,_2003)

Gubbstruttens  kommentar är att titta noga på hur aktern är utformad och där finns inga öppna påfarter och bara en stor akterport som sluter tätt och över infarten till bildäck så är fartyget överdäckat.

.Men även våra närmaste grannländer har drabbat av sjökatastrofer och i Danmark så förliste det nya kombinerade last- och passagerarfartyget M/S Hans Hedtoft som var på återresa till Köbenhavn från Grönland på sin jungfruresa och mer om den katastrofen finns att ta del av på sidan: https://www.youtube.com/watch?v=b2LEPrno1kE

I Norge så inträffade en tragisk katastrof som fick mig att för första gången få kännedom om kustsjöfarten mellan Bergen och Kirkenes och mer kunskap om saken finns på sidan: https://www.youtube.com/watch?v=I5Z3Vlr820Y

Och under lite senare tid så inträffade en till katastrof som man kan se mer om på sidan: https://www.youtube.com/watch?v=dey8pkySugs

Nog om sjöfartens mörka stunder och nu över till någonting helt annat, Israel har lyckats döda Hizbollahs ledare i en attack i Libanon och nu så har konflikten trappats upp. Iran tillhör Hizbollahs supportrar varför det inträffade skapar oro bland mullorna i Teheran och hur än de reagerar på det inträffade så är det som moment 22 och förenat med stora risker.

Ett storkrig med Israel vill de sannolikt undvika, men samtidigt så riskerar de att tappa ansiktet om de passar så det är ett val mellan pest och kolera. Vid ett storkrig så skulle Israel knappast ha några restriktioner om hur de slår tillbaka och även om Onkel $am inte skulle uppmuntra till det så skulle han troligen inte heller sätta ner foten och förhindra det utan han skulle sannolikt gärna se att Israel gjorde slut på mullornas teokratiska skräckvälde i Iran. Gårdarike vill nog inte peta i getingboet så man har fullt upp redan med Ukraina och Mittens Rike vill nog inte dras in i en sådan konflikt i onödan.

Nu så blir posten som Konungens befallningshavare i Fjollträsk vakant och då är frågan vem som kommer få den? En tänkbar kandidat om, han vill ha jobbet är Fredrik Reinfeldt, men gubbstrutten vet inte om han är intresserad. Men han är nog Moderaternas mest meriterade kandidat. Att ge ämbetet till en som tillhör xenofobiska stålrörspartiet torde inte vara troligt då det är ett allt för kontroversiellt parti och efter ett regeringsskifte så skulle hen sannolikt omplaceras till elefantkyrkogården.

Bland moderater så kanske man tillfrågar Tobias Billström eller någon annan tungviktare som är ledig och bland liberaler så kanske man tillfrågar den förre partiledaren som är ambassadör i Rom. Sedan så finns det sannolikt presumtiva kandidater i näringslivet och medievärlden också men framtiden kommer visa vem som får ämbetet.

Xenofobiska stålrörspartiets ledare firar bröllop hemma i Sölvesborg och i blaskorna kan alla se vilka som var bröllopsgäster.

Därefter så ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och avsluta inlägget med dagens nya gävliga bilder!

 





















Gubbstruttens älskade levande råttfälla Twix.


För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen  privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet     

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.