Tisdag

                                                                                                                                                                                                                     


  

 

I dag är det är det tisdag 29 oktober 2024 och till hans antagonisters sannolika besvikelse så lever gubbstrutten ännu, men han kan i alla fall lova att han kommer att dö då han inte är odödlig och allt som är begränsat i rummet är även begränsat i tiden. Så håll er till tåls ännu en tid era huggormar.

I dag så vaknar gubbstrutten alltså igen tyvärr trots att han är bohemisk, excentrisk, värdelös, oduglig, hatad och föraktad och påbörjar en dag av nya illgärningar och den största illgärningen är att han ännu lever vilket är till icke ringa förargelse för allt bättre slödder som tycker man ska satsa på sig själv och ta sig fram genom livet md vassa armbågar så att säga.

Då han vaknar så kliver han upp och tar betablockerare och därefter så lägger han sig igen och sover vidare några timmar innan han påbörjar en ny dag med nya möjligheter till illgärningar. Han kokar te som han dricker med en bulle som tilltugg och sedan så surfar han några timmar på webben.

Sedan går han ut till blixtturbobilen och kör till COOP Triangeln för att offra till Speldjävulen och köpa lite dagligvaror innan han sedan återvänder hem igen.

Under gårdagen så avslutade han med att skriva ut årets julkort och nästa steg blir att skriva ut julkortsadresserna. Därefter ska utskicket kuverteras. När det är klart ska försändelserna vägas och frankeras i de fall de ska distribueras av Portnord AB och distributionen kommer äga rum i december om det nu är så illa för gubbstruttens antagonister att han fortfarande lever då.

I dag kan vi läsa att bara sex dagar efter tågurspårningen på Nordlandsbanen så har det skett en ny olycka i Norges spårtrafik och i dag är det” trikken” i Oslo som spårat ur mitt i staden och kört in i en butik i anslutning till en gatukorsning. Liksom i Nordlands fylke så torde Haverikommissionen kopplas in för skenande och urspårade spårvagnar mitt inne i huvudstaden är ingenting som kan betraktas som önskvärt med tanke på de säkerhetsrisker det innebär och liksom på Nordlandsbanen så är olycka<n mycket ovanlig till sin karaktär.

En gävlig quinna har i dag dömts till livstid för ett gangstersmord i ”Peking”. Quinnan lär var från Gävle och tagit sig till ”Peking” för att mörda sitt offer och motivet ska vaa konflikt mellan olika gangsterligor.

Mer läsning på Verdens Gang på sidan: https://www.vg.no/nyheter/i/OozBVV/trikk-har-kollidert-i-butikk-i-oslo-sentrum

Gubbstruttens kommentar är att i Oslo finns fyra kategorier av markburen kollektivtrafik, bussar, järnväg med pendeltågstrafik, tunnelbana och spårväg. Järnvägen har pendeltrafik i närområdet och tämligen lik den som finns i svenska storstäderna. Bussar finns där man av olika orsaker inte anlagt spårburen kollektivtrafik. Tunnelbanan i Oslo går på normalspår och är lite speciell då man inte har några spärrr utan ambulerande biljettkontrollörer som i stort antal kliver på tågen och tar stickprov på passagerarnas färdbevis.

Holmenkollbanen är en äldre förstadslinje upp till Frognerseteren som länge kördes med luftledning så fordonen måste ha möjlighet till körning på både strömskena och luftledning och man skiftade när man lämnade övriga tunnelbanenätet och kom in på själva Holmenkollbanen. Dessutom har Holmenkollbanen kortare plattformar och plankorsningar och tunnelbanan i Oslo går som i Fjollträsk mycket udner gord i innerstaden men mycket över jord i förorterna och spårvidden är normalspår.

Spårvägen i Oslao går även den på normalspår och i centrum i spår i gatan, men i utkanterna ofta på egen banvvall och på vissa ställen delr den spår med tunenbanan men hor olika stationslägen på grund v olika plattformar än tunnelbanan.

I Norges  nmästg folkrikaste stad Bergen finns Bybanen som är en ny normalspårig sdpårväg som byggt några decennier efter att tidigare spårväg lades ner och den påminner om spårvägen i Muteborg till karaktären med spår i gatan i centrum, men ofta på egen bana i förorterna och den går även delvis under jord i tunnlar och har även en del underjordiska stationer. Spårvagnarna är moderna ledspårvagnar som är tvåriktnings och slutstationen i cenrum ligger nära järnvägsstationen, Det finns i dag två linjer och den ena går ut till flygplatsen och en tredje linje kommer byggas. Dessutom så finns bussar och regionaltåg som gär mellan bergen och Voss, Nu har man börjat köra i en ny tunnel genom berget Ulriken och den gamla tunneln håller man på att uppgradera för framtida dubbelspårstrafik och att bygga ut järnvägen för dubbelspår enda till Voss blir mycket komplicerat och dyrt.

I Trondheim finns Gråkallbanen som är en spårväg v förortslinjekaraktär som går på spår i gatan i centrum, men på egen bana ute i förorterna, Spårvidden är 1000 millimeter och banan är delvis enkelspårig med många mötesstationer. Dessutom finns det pendeltåg på järnvägen och banan norrut håller man nu på att eelktrifiera upp till Steinkjaer och även banan från Hell till svenska gränden håller man på att elektrifiera. Söderut från Trondheim är järnvägen elektrifierad och staden har givetvis lokal busstrafik.

I Stavanger är det järnvägen som är den lokala spårtrafiken och kapaciteten ner till Egersund uppgraderas successivt och det är den näst mest trafikerade järnvägen i Norge efter järnvägarna kring Oslo och banan är elektrifierad och delvis dubbelspårig och Stavanger är en stad som växer så det knakar. I övrigt så finns det busstrafik i Stavanger som körs av bolaget Kolumbuss och man har numera även busstrafik genom Ryfylketunneln efter att den öppnades för några år sedan och då tar man sig under fjorden till Strands kommun.

I tingsrätten frikändes hon för mordet men i hovrätten dömdes hon som skyldig och med sannolikhet som gränsar till visshet så kommer domen överklagas till Högsta domstolen och då är frågan om det kommer beviljas prövningstillstånd och läs mer på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/krim/khwanchai-iamchaeng-20-doms-till-livstids-fangelse-for-mord/

Gubbstruttens kommentar är att det kan inte uteslutas att Högsta domstolen beviljar prövningstillstånd och hur de kommer ställa sig till skuldfrågan och straffvärdet återstår då att se. Men hon torde i alla fall ha hyfsade chanser till att få hög social status på kåken bland medfångarna.

Även i Aftonbladet så tar man upp fallet på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/25jl2R/forsta-kvinnliga-gangskytten-typisk-pa-manga-satt

Gubbstruttens kommentar är att det är tänkvärda synpunkter som Oisin Cantwell skriver och nu får vi se hur det går.

Igår fick gubbstrutten broddar till sina kryckor elvererade och han monterade dem utan dröjsmål.

Under eftermiddagen efter en tupplur och innan han började blogga så gick gubbstrutten ut till garaget och tittade till nöjesmaskinen och där var allt i sin rätta ordning och han tittade även till brevlådan samtidigt och flyttade blixtturbobilen till parkeringsplatsen varefter han gick in i huset.

Det  pågår en sökning i skogen i Östergötland efter ett försvunnet äldre par och läs mer på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xm5pLX/boxholm-aldre-par-forsvunnet-stor-sokinsats

Gubbstruttens kommentar är att han själv var med på en skallgång sommaren 1968 i gränstrakterna mellan Västergötland och Småland och kommunerna Tranemo och Gislaved. Det var ett jättepådrag och först flera år senare så hittades kvarlevorna efter den äldre man som man sökte efter på en helt annan plats än man sökt på och han återfanns i skogen mellan byarna Äspås i Småland och Fåglabo i Västergötland.

I Gävle så försvann en kvinna som var misstänkt för att ha stulit pengar från sin arbetsgivare skolan för att finansiera sitt spelmissbruk och det var ett jättestort sökpådrag. Man gick bet men gubbstrutten gjorde sina profetior som gav honom rätt. Han bedömde inom vilket område hon torde finnas med tanke på att hon lämnat hemmet nattetid på sin cykel och gubbstrutten hade ett mycket stort område som han ansåg vara sannolikt, men just där hon återfanns så var det sannolikast och som gubbstrutten förutspått så var det en skogsarbetare som hittade hennes kvarlevor och det var ett av två sannolika alternativ som gubbstrutten gissade på och det andra alternativet var älgjägare och han fick rätt.

Därefter ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och avsluta inlägget med dagens nya gävliga bilder!






























Gubbstruttens älskade levande råttfälla Twix.


För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen  privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet     


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om idioti.

Första advent.

Höst enligt almanackan.