Tisdag
I
dag är det är det tisdag 29 oktober 2024 och till hans antagonisters sannolika
besvikelse så lever gubbstrutten ännu, men han kan i alla fall lova att han
kommer att dö då han inte är odödlig och allt som är begränsat i rummet är även
begränsat i tiden. Så håll er till tåls ännu en tid era huggormar.
I
dag så vaknar gubbstrutten alltså igen tyvärr trots att han är bohemisk,
excentrisk, värdelös, oduglig, hatad och föraktad och påbörjar en dag av nya
illgärningar och den största illgärningen är att han ännu lever vilket är till
icke ringa förargelse för allt bättre slödder som tycker man ska satsa på sig
själv och ta sig fram genom livet md vassa armbågar så att säga.
Då han
vaknar så kliver han upp och tar betablockerare och därefter så lägger han sig
igen och sover vidare några timmar innan han påbörjar en ny dag med nya
möjligheter till illgärningar. Han kokar te som han dricker med en bulle som
tilltugg och sedan så surfar han några timmar på webben.
Sedan går
han ut till blixtturbobilen och kör till COOP Triangeln för att offra till
Speldjävulen och köpa lite dagligvaror innan han sedan återvänder hem igen.
Under
gårdagen så avslutade han med att skriva ut årets julkort och nästa steg blir
att skriva ut julkortsadresserna. Därefter ska utskicket kuverteras. När det är
klart ska försändelserna vägas och frankeras i de fall de ska distribueras av
Portnord AB och distributionen kommer äga rum i december om det nu är så illa för
gubbstruttens antagonister att han fortfarande lever då.
I dag kan vi
läsa att bara sex dagar efter tågurspårningen på Nordlandsbanen så har det
skett en ny olycka i Norges spårtrafik och i dag är det” trikken” i Oslo som
spårat ur mitt i staden och kört in i en butik i anslutning till en
gatukorsning. Liksom i Nordlands fylke så torde Haverikommissionen kopplas in
för skenande och urspårade spårvagnar mitt inne i huvudstaden är ingenting som
kan betraktas som önskvärt med tanke på de säkerhetsrisker det innebär och
liksom på Nordlandsbanen så är olycka<n mycket ovanlig till sin karaktär.
En gävlig
quinna har i dag dömts till livstid för ett gangstersmord i ”Peking”. Quinnan
lär var från Gävle och tagit sig till ”Peking” för att mörda sitt offer och
motivet ska vaa konflikt mellan olika gangsterligor.
Mer läsning
på Verdens Gang på sidan: https://www.vg.no/nyheter/i/OozBVV/trikk-har-kollidert-i-butikk-i-oslo-sentrum
Gubbstruttens
kommentar är att i Oslo finns fyra kategorier av markburen kollektivtrafik,
bussar, järnväg med pendeltågstrafik, tunnelbana och spårväg. Järnvägen har
pendeltrafik i närområdet och tämligen lik den som finns i svenska
storstäderna. Bussar finns där man av olika orsaker inte anlagt spårburen
kollektivtrafik. Tunnelbanan i Oslo går på normalspår och är lite speciell då
man inte har några spärrr utan ambulerande biljettkontrollörer som i stort
antal kliver på tågen och tar stickprov på passagerarnas färdbevis.
Holmenkollbanen
är en äldre förstadslinje upp till Frognerseteren som länge kördes med
luftledning så fordonen måste ha möjlighet till körning på både strömskena och
luftledning och man skiftade när man lämnade övriga tunnelbanenätet och kom in
på själva Holmenkollbanen. Dessutom har Holmenkollbanen kortare plattformar och
plankorsningar och tunnelbanan i Oslo går som i Fjollträsk mycket udner gord i
innerstaden men mycket över jord i förorterna och spårvidden är normalspår.
Spårvägen i
Oslao går även den på normalspår och i centrum i spår i gatan, men i utkanterna
ofta på egen banvvall och på vissa ställen delr den spår med tunenbanan men hor
olika stationslägen på grund v olika plattformar än tunnelbanan.
I
Norges nmästg folkrikaste stad Bergen
finns Bybanen som är en ny normalspårig sdpårväg som byggt några decennier
efter att tidigare spårväg lades ner och den påminner om spårvägen i Muteborg
till karaktären med spår i gatan i centrum, men ofta på egen bana i förorterna
och den går även delvis under jord i tunnlar och har även en del underjordiska
stationer. Spårvagnarna är moderna ledspårvagnar som är tvåriktnings och
slutstationen i cenrum ligger nära järnvägsstationen, Det finns i dag två
linjer och den ena går ut till flygplatsen och en tredje linje kommer byggas.
Dessutom så finns bussar och regionaltåg som gär mellan bergen och Voss, Nu har
man börjat köra i en ny tunnel genom berget Ulriken och den gamla tunneln håller
man på att uppgradera för framtida dubbelspårstrafik och att bygga ut järnvägen
för dubbelspår enda till Voss blir mycket komplicerat och dyrt.
I Trondheim
finns Gråkallbanen som är en spårväg v förortslinjekaraktär som går på spår i
gatan i centrum, men på egen bana ute i förorterna, Spårvidden är 1000
millimeter och banan är delvis enkelspårig med många mötesstationer. Dessutom
finns det pendeltåg på järnvägen och banan norrut håller man nu på att
eelktrifiera upp till Steinkjaer och även banan från Hell till svenska gränden
håller man på att elektrifiera. Söderut från Trondheim är järnvägen elektrifierad
och staden har givetvis lokal busstrafik.
I Stavanger
är det järnvägen som är den lokala spårtrafiken och kapaciteten ner till
Egersund uppgraderas successivt och det är den näst mest trafikerade järnvägen
i Norge efter järnvägarna kring Oslo och banan är elektrifierad och delvis
dubbelspårig och Stavanger är en stad som växer så det knakar. I övrigt så
finns det busstrafik i Stavanger som körs av bolaget Kolumbuss och man har
numera även busstrafik genom Ryfylketunneln efter att den öppnades för några år
sedan och då tar man sig under fjorden till Strands kommun.
I
tingsrätten frikändes hon för mordet men i hovrätten dömdes hon som skyldig och
med sannolikhet som gränsar till visshet så kommer domen överklagas till Högsta
domstolen och då är frågan om det kommer beviljas prövningstillstånd och läs
mer på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/krim/khwanchai-iamchaeng-20-doms-till-livstids-fangelse-for-mord/
Gubbstruttens
kommentar är att det kan inte uteslutas att Högsta domstolen beviljar
prövningstillstånd och hur de kommer ställa sig till skuldfrågan och
straffvärdet återstår då att se. Men hon torde i alla fall ha hyfsade chanser
till att få hög social status på kåken bland medfångarna.
Även i
Aftonbladet så tar man upp fallet på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/25jl2R/forsta-kvinnliga-gangskytten-typisk-pa-manga-satt
Gubbstruttens
kommentar är att det är tänkvärda synpunkter som Oisin Cantwell skriver och nu
får vi se hur det går.
Igår fick
gubbstrutten broddar till sina kryckor elvererade och han monterade dem utan
dröjsmål.
Under
eftermiddagen efter en tupplur och innan han började blogga så gick
gubbstrutten ut till garaget och tittade till nöjesmaskinen och där var allt i
sin rätta ordning och han tittade även till brevlådan samtidigt och flyttade
blixtturbobilen till parkeringsplatsen varefter han gick in i huset.
Det pågår en sökning i skogen i Östergötland
efter ett försvunnet äldre par och läs mer på sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xm5pLX/boxholm-aldre-par-forsvunnet-stor-sokinsats
Gubbstruttens
kommentar är att han själv var med på en skallgång sommaren 1968 i gränstrakterna
mellan Västergötland och Småland och kommunerna Tranemo och Gislaved. Det var
ett jättepådrag och först flera år senare så hittades kvarlevorna efter den
äldre man som man sökte efter på en helt annan plats än man sökt på och han
återfanns i skogen mellan byarna Äspås i Småland och Fåglabo i Västergötland.
I Gävle så
försvann en kvinna som var misstänkt för att ha stulit pengar från sin
arbetsgivare skolan för att finansiera sitt spelmissbruk och det var ett jättestort
sökpådrag. Man gick bet men gubbstrutten gjorde sina profetior som gav honom
rätt. Han bedömde inom vilket område hon torde finnas med tanke på att hon
lämnat hemmet nattetid på sin cykel och gubbstrutten hade ett mycket stort
område som han ansåg vara sannolikt, men just där hon återfanns så var det
sannolikast och som gubbstrutten förutspått så var det en skogsarbetare som
hittade hennes kvarlevor och det var ett av två sannolika alternativ som gubbstrutten
gissade på och det andra alternativet var älgjägare och han fick rätt.
Därefter ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och avsluta inlägget med dagens nya gävliga bilder!
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar