En månad mindre kvar för oss alla att leva!
I dag är det
är det lördag 29 november 2024 och till hans antagonisters sannolika besvikelse
så lever gubbstrutten ännu, men han kan i alla fall lova att han kommer att dö
då han inte är odödlig och allt som är begränsat i rummet är även begränsat i
tiden. Så håll er till tåls ännu en tid era huggormar.
Gubbstrutten
kliver upp och kokar te som han dricker med en bulle som tilltugg och fyller på
Twix skål för torrfoder. I och med dagens datum så är det en nya kalendermånad
i morgon och gubbstrutten har då en månad mindre kvar att elva vilket tode vara
till glädje för hans antagonister, men dessvärre så gäller samma sak även dem
själva och ingen vet vem som kommer överleva vem.
Gubbstrutten
surfar sedan på webben några timmar innan han går ut med Twix kopplad och det
är för årstiden varmt och solen lyser men samtidigt blåsigt. Twix längtar snar
in i gen så gubbstrutten släpper in henne innan han tittar till blixtturbobilen
och den fysiska brevlådan.
Inne i
radhuset igen så surfar gubbstrutten vidare och börjar blogga och han ska tipsa
om en bra webbsida: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LMa21V/fem-skal-for-att-just-du-behover-bli-socialist
Gubbstruttens
kommentar är att det här är mycket pedagogiskt. Kapitalismen har girigheten som
drivkraft, men det är ingen generellt bra drivkraft även om girigheten kan
skapa mervärden för samhället. Men girigheten är även ett incitament till
rovdrift på naturtillgångarna och vi lever på en begränsad planet. Historiskt
finns det två dominerande orsaker till väpnade konflikter, religion och
rivalitet om naturtillgångar. Sedan ett och ett halvt decennium så har vi även
ideologiska konflikter mellan höger och vänster i allmänhet och mellan extrema
varianter i synnerhet.
Inget träd
växer till himmelen sägs det och det är ehlt rätt så mantrat tillväxt är
destruktivt så länge det inte är ekologiskt realterat och reglerat. Tillväxt
måste ske genom att man får ut mer av de naturtillgångar man konsumera<r och
det på totalen.
Att
elektrifiera landsvägsfordonen är ingen quick fix eftersom det förbrukas mycket
råvaror för att producera fordonen och för att finansiera den konsumtionen så
krävs mer produktion av varor och tjänster är kopplad till råvarukonsumtion.
Ett
elektriskt landsvägsfordon ger definitivt renare luft i tätorterna, men
strömmen måste även genereras och det är inte alla elektricitet som genereras
med cirkulär teknik som vattenkraft, vågkraft, vindkraft eller solkraft.
Dessutom så kan man genera elektricitet genom att elda med biodynamiska
bränslen som fli och pellets.
Men
skogen har en begränsad förmåga till
avkastning och det är inte bara tillväxten det handlar om, utan även var skogen
växer. Stora delar av skogsråvaran finns i ren vildmark, både tropiska regnskogar
och taigan. I Brasilien har man länge kört på alkohol i bila<rna ochg
råvaran hämtas ur regnskogen. Det stora regnskogsområdet i Brasilien är
Amazonas som ha<r gott om vatenvägar vilket underlättar avverkningen och
traansporterna, men det finns ett tak för hur mycket regnskog ma<n ka<n
hugga ner innan det får destruktiva ekolgiska konsekvenser.
Lika är det
med taigan när det gäller ekologiska
konsekvenser, men där är åtkomlighten mindre och det är ett glste vägnät och
järnvägsnät i Kanada och Sibirien. Att elektrifiera samhället är därför ingen
quick fix för oavsett om man skapar luftföroreningar i glesbygden eller i en
stad när man driver fordon så får det samma konsekvenser.
Sjöfarten är
ofta en stor miljöbov och man har börjat försöka med att driva fartyg på
naturgas. Naturgas är för det första ett fossilt drivmedel till skillnad från
biogas, men biogasen har lägre energiinnehåll och dessutom så måste man lagra
gasen i nerkylda stora tuber ombord och det är ett säkerhetsproblem vid
passagerartransporter som färjor och kryssningsfartyg.
Vid ett
haveri så slås kylningen ut och gasen kommer ut i luften genom att säkerhetsventilerna
öppnas och den är explosiv. Dels så är det lindrigt med nykterheten på stora
färjor och kryssningsfartyg och de berusade är landkrabbor utan sjövett så det
är inte frågan om, utan när och var den första katastrofen inträffar.
I Norge har
det nya rederiet Havila Kystruten satt in nya fartyg med hybriddrift mellan
Bergen och Kirkenes och de ha både dieselmotor och elmotor och laddningsbara batterier
ombord och det kan vara en framtida teknik. Mer om detta kan ses på adressen: https://www.youtube.com/watch?v=9MZN21Tpw44
I dag utbröt
en eldsvåda i Fjollträsk och läs mer på sidan: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fullt-utvecklad-brand-pa-skansen-/
Gubbstruttens
kommentar är att glastillverkning är förenad med höga temperaturen och därför
brandfarlig och nu får vi se har stora skador som uppstod och när man kan har
reparerat och kommit i drift igen.
I dag kommer
xenofobiska stålrörspartiet med ett utspel från dess ledare och läs mer på
sidan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VbjJo/sd-toppen-far-vissa-konsekvenser-om-vi-inte-ingar-i-regering
Gubbstruttens
kommentar är att den rödgröna oppositionen kan jubla. Skulle Liberalerna sätta
sig i samma regering som xenofobiska stålrörspartiet så vore det politiskt
självmord för då har man helt sålt all politisk anständighet och sina
historiska grundvärderingar. I klartext så innebär det att det blir omöjligt
att bilda en blåbrun regering. Flera blåhögersympatisörer skulle troligen gå
över till Centerpartiet om Liberalerna lierar sig med brunhögern i samma
regering eller ens säger att de är öppna för det.
Därefter ska gubbstrutten be om ursäkt för att han existerar och avsluta inlägget med dagens nya gävliga bilder!
För övrigt vill gubbstrutten än en gång påpeka att han trots allt är synnerligen privilegierad då många måste stå ut med att vara både älskade och beundrade. Men den gamle gubbstrutten är både hatad och föraktad, och det är ett stort privilegium för den som uppskattar uppriktighet
Kommentarer
Skicka en kommentar